Jumaat, 18 Mei 2012

Jenis Jenis Strawberry Yang Terdapat Di Cameron Highland

Mari mengenal jenis jenis strawberry yang terdapat di Cameron Highland hehehe..  masa naik cameron highland hari tu aku ada tangkap beberapa gambar strawberry, kat Kea Farm, dan kat Strawberry Farm Kampung Taman Sedia..

Daripada pengamatan aku, aku dapat bezakan beberapa jenis strawberry yang terdapat kat sana , perbezaan yang sangat jelas.. dengan gambar aku jelaskan satu persatu ok..

Strawberry Sedia Dimakan.. ini adalah jenis strawberry yang sudah dibayar dan sedia untuk di mam mam.. kebanyakan strawberry ini adalah segar, kelihatan cantik dan sangat sweet.. sebab pembeli dah pilih mana yang bagus untuk dijadikan santapan.

Strawberry Terbuka.. estoberi jenis ini adalah jenis estoberi yang dijual didalam clamshell dengan keadaan penutup clamchell yang terbuka.. kebiasaanya estoberi ini di display selepasa baru sahaja ditimbang..

Strawberry Jual Murah.. jenis ni sangat banyak kat cameron higland, terutamnya time musim banjir strawberry atau musim cuti sekolah ataupun stock clearance.. strawberry dijual dengan harga RM10 untuk 3 clamshell/ paket.. murah kan... 

 Strawberry Tingkat Tingkat.. jenis strawberry di display dalam keadaan bertingkat tingkat..

Strawberry Belum Masak.. strawberry jenis ni hanya terdapat kat ladang sahaja, tidak dijual dan tak sedia tuk dimakan lagi.. kalau nak makan pasti rasanya masam..

Amacam dapat tak ingat perbezaan jenis jenis strawberry yang aku terangkan kat atas.. kalau tak ingat tak tahu la nak cakap apa hahahaha...

37 ulasan:

Unknown berkata...

walaupun aku rasa strawberry ni mcm sama je. tp aku tetap terliur tengok!

Zehan Ilyana berkata...

arha petik strawberry sangat menterujakan..xD

cimöt berkata...

aku ade family angkat kat kg tmn sedia tu..hihihi..best kan strawberry situ? aku dh puas ritu...

cimöt berkata...

http://akupunyepasalaaa.blogspot.com/2012/02/cameron-highland-program-anak-angkat.html

same kan!

Puteri Iqa Izyan berkata...

haritu beli kat farm sendiri. sedapppp. fresh je ^_^ paling best kat sana, jagung. fuhhh. :D

Rain berkata...

hahaha! apasal aku tak berhenti gelak ek baca entri ni.

nak je lempang, baru ada beza kot.. (nada gelak2 gurau)

نورعيم berkata...

yg penting ttp straiberi. hee kalau mkn mmg sedap. kiki.

syafiqa berkata...

hari tu kan bu aku beli stoberi kt
masjid india.murah.kaler lawa.tp..

masam



last last aku putus nipis2,letak kt
dalam air teh.perghhhhh


terangkat.

M Fizan berkata...

wahaha. merapu punya ABU. aku ingat apa benda daaa jenis-jenis strawberi. tengok-tengok jenis begitu . aduss.. :D

syakirahmn berkata...

haiii abuuu.

tahu lah tengah ber-mc sekarang. entri ponnn bukan main, memang sungguh kelihatan kurang kerja di situ :P

Unknown berkata...

waaa @___@ sedap warna tu strawberiiii. hahaha... deliver pi sabah dlu 2 pek.. rm 10 ja kan.haha :D

Lea Isnawi berkata...

mohon belanja strawberi celop cokelat

anamizu berkata...

mana stoberi celop cokelat?mana?mana?mana???? rawrrrr~






luv,
cik ana

ewanthology berkata...

strawberry sunggu enak dimakan cecah coklat

YattAkasah berkata...

sukenye tngok merah2 ni..ak tak minat sngt kot strawbrry ni

Mek Onie berkata...

gila kau abu,terliur aku tgk stoberi kat entri kau,dah la merah2,ayooooo.... nokkkkk stoberi wei

Unknown berkata...

asalamualaikum..wah sedap nya tu. Anak bongsu saya paling suka makan ni strewbery..tq follow blog pesona

Akue Achik berkata...

fuh........pnh mkn strawberry kwn bwak ja..btul2 pg sna blum lg..huhu

Abu Bagi berkata...

Stroberi ni masam.. Tpi makn dgn coklat sedap..

Tanpa Nama berkata...

arrgg wa telan air liur je nengok -,-

Unknown berkata...

Stoberi lom msk mmgla ade kat ladang n xley makan grrr

saje je en abu ni kan

HeNRieTTa JoSe berkata...

terliur tgk straberi...

APAN berkata...

siot...padahal strawberi sama je nih...mcm2. STRAwBERI PERCUMA xde ke? haha...kerap betul ko naik cameron...

Tanpa Nama berkata...

apesal stoberi ni nampak terliur sentiase ha??


=.='

Aien Not Alien berkata...

amboi. terbaiklah jenis-jenis strawberi versi abu ni. :D

kay_are berkata...

aku ingat ko nak bagi name saintifik strawberry.. rupe nye.. sabar je r bro.. -_-

[sutera kasih] berkata...

merah menyala wooo..terseliur bah aku trus :(

YouSOF berkata...

Penerangan yang sangat jelas dan mudah difahami.. Apalah salahnya belanja aku stoberi tu.. Tak dapat setingakt, dua tingkat pun aku ok...


;D

hani berkata...

apekan daya aku tetiba telah mengenepikan maklumat ilmu bantu yg telah jenuh kau taip. kerana gambar2 tersebut begitu mendalam kesannya! ngigau mkn stoberi la aku mlm niii..

anak ayah berkata...

sedap sangat nampak gambo2 nie~~~~~~
merah...beso...huh! meliuq naa.....

ch000tz berkata...

the very berrryy kann

Eera Shera berkata...

x suka stoberi sgt sbb asik dpt yg masam je..jap2..stoberi ni masam ke manis sebenanye? tgk gmbr ni rasa nk mkn plak. cicah coklat sdp ni

Tanpa Nama berkata...

aduhai kecuq nya..................

Afzainizam berkata...

amboiiii merah menyala buah strawbery tu.... perghhhh gilerr lahhh mmg telan air liur aku ni

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
diy repair door trim kereta

shamyheart berkata...

wah, murah jgk ya.

ada lg strawberi dlm fridge ciller. Hahaha.
Strawberi xtahan panas kan.

Farha IbuCergas berkata...

ya ampun..gigih ku baca..
hampeh betul.
padahal sejenis jek stoberi. ciss

:3

Pencuci Muka Organik di IbuCergas

Tanpa Nama berkata...

bro..aku terhibur dgn entry kau..tgh2 kusut nak buat esaimen ni ada pulak jenis2 strawberi macam ni..tak tau nak nangis ke nak gelak..thnks bro T.T

Babab.net