Jumaat, 2 Mac 2012

Membeli Bunga Segar Di Kea Farm Cameron Highland

Nak buat intro pun aku rasa amat susah... emmm.. nak mula daripada mana pun tak tahu haha.. ok! kawan twitter atau yang baca entry ini mungkin dah tahu yang semalam semalam aku pagi Cameron kan..

Aku pegi pun sebab urusan kerja.. tapi sempat jugak la singgah mana mana tempat beli barang before turun.. ya la kan bukannya selalu.. alang alang dah naik menyelam sambil minum air tak de salahnya, yang penting kerja beresss...

Aku tak tahu nak cerita yang mana satu dulu, sebab aku pegi kat atas dua hari satu malam.. stay kat rumah member, boleh jimat, tak yah duduk hotel claim duit company heh keh.. bagus kan..

Untuk entry ni aku nak bagi tengok korang gambar gambar bunga jak, gambar lain next time la kalau aku rajin.. ok, even aku ni bukanlah mat bunga tapi setakat berlagak seperti mat bunga tu tidak susah bagi aku hahaha.. 

Kalau nak shopping shopping kat Cameron Highland memang banyak gila tempat.. sampai tak tahu mana nak pegi.. tapi bagi sesetengah orang yang dah biasa kat sana diorang tahu mana tempat yang best dan murah.. untung sebab officemate aku naik sekali hari tu memang dah biasa dan pena duduk kat CH.. tempat beli dan strawberry dan bunga bungaan cinta dia bawak kat Kea Farm..

Ada bermacam macam jenis dan warna.. sampai tak reti nak beli yang mana satu, motiff  la aku nak reti pilih kan hahaha. bunga ros sahaja ada banyak jenis warna.. biru, kuning oren merah sikit sikit, pink sikit sikit, ungu ungu, putih.. banyak la..

Bunga bunga semua nampak segar.. terbaik daripada ladang, baru petik mengkali.. bunga kat atas ni sangat wangi.. dan murah je banding kalau korang beli kat KL.. obviously, origin dia kottt haha..  oh ya, yang orang buat pepori, potpori kah pori pori apa kah? pun ada jual kat sini.. murah aje berpacket packet ..

Ada pelbagai jenis bunga.. selain yang segar, bunga yang dah kering pun banyak jugak, ada gak yang segar tapi dah di awet.. boleh tahan lama sampai dia kering tapi still tak tanggal daripada batang dia.. aku heran bila dia cakap bunga boleh tahan sampai satu tahun, tiga tahun, lima tahun.. tipu ka apa dia ni..

Bunga matahari yang tak kembang lagi... tiga jambak RM 10 ringgit, boleh campur lain lain jenis dan warna.. memang murah la.. ada banyak kedai boleh pilih mana yang offer bunga yang bagus dan lebih murah..

Bunga ros macam ni tak silap aku RM 10 dua jambak.. tak silap aku la.. tak ingat sebab aku tak beli pun saja tengok tengok jak, kawan aku beli tuk 'ayang' aka wife dia.. aku tak de 'ayang'  so aku pun tak beli la..

Bunga ros color merah.. macam sedap je di makan hohoho.. yang ni jenis yang segar, tahan dalam tiga empat minggu aje.. tapi terpulang cara penjagaan.. mungkin ramai kat sini yang tahu cara cara nak buat bunga segar supaya tahan lama dalam pasu air.. sila la kongsi.. kot kot ada yang butuhkan info itu hehehe..

Bunga ni boleh tahan satu tahun lebih dia cakap.. emmm.. ya la kot sampai dia kering.. sometimes bunga kering memang nampak awesome.. tapi kena pandai deko la.. kalau tak yang cantek pun nampak ugly jugak betul tak.. 

Ok fine!! aku memang beli hahaha.. tu pun sebab aku tak tahu nak bagi apa kat budak budak kat opis tu.. beli bunga mesti diorang suka, nampak murah macam ni so aku pun angkat la.. Aku beli ros segar yang telah diawet, RM10 dapat dua jambak, free satu jambak.. so semua satu set ada tiga.. see.. murah kan, rasa macam nak meniaga bunga pulak.. jadi florist jual kat KL..

Gadi si penjual bunga hehe.. Aku beli banyak sebenarnya kah kah kah.. ada kawan sorang tu mintak pesan cakap dia nak bawak tuk kawan dia yang nak kahwin Sabtu ni.. so, tolong kawan punya pasal kereta pun penuh dengan bunga, stoberi dan sayur sayurran bagai hahaha

ps: ingatkan dah cukup banyak.. sampai kat opis petang terus diorang serbu, sori yang tak dapat bunga dan strawberry..^^
   

32 ulasan:

syafiqa berkata...

best gilaaaa.
heaven.mmg nampak segar sgtttt bu.
haha untung lah dak opis

Cikgu Ma berkata...

laa....baru nak mintak sejambak...

Unknown berkata...

haha untunglah pandai belagak jadi mat bunge..haha emy punye bahagian tak de ke? :)

hanjila berkata...

pnah dngr, tips utk bg bunga thn lama, letak panadol dlm pasu air. paling suka bunga matahari tu (:

syakirahmn berkata...

elehh abuu. beli kat aweksss la tu :P

ni ambik gambar macro ni mesti best ni banyakk bungaaa macam ni :D

Eera Shera berkata...

cer la try jual bunga..jd mat bunga la gamaknye haha..ala nak stoberi..ada lebih x? hehe

[sutera kasih] berkata...

bunga utk ku mana???

dill berkata...

ehem. abu! bak sejambak dua

dill.

Kancil 8349 berkata...

cantik....dah lama Kancil ndak gi Cameron Highland...nak datang ke sana lagi...hehehe

hani berkata...

dush dush!!! aku sangat jeles niiihhh.. nak bunga bang abu!!! *kengkonon aku jadik ayang kau la kejap*

biela bell berkata...

wah..seronok giler...teringin nak bunga tapi taknak beli sndiri..nak org bagi..! ;p

Mek Onie berkata...

untuk aku buleh?haha

ishiko berkata...

asal ase nak lempang je tgk header abu ni, grrr... (mood dengki)


wahh murahhhh...leh jadik ni.. kena bg tau mak, hohohoo

YouSOF berkata...

Seronoklah dapat jenjalan sambil buat kerja..

Ramai mat bunga tak akan mengaku yang dia sebenarnya mat bunga... ;D


Boleh tahan sampai lima tahun! Mungkin tu jenis bunga yang dibungkus plastik sepanjang jadi perhiasan atas meja kot.. heheh

Yumida berkata...

wah....cantik bangat sume bunga tu....terus dihujani bunga2 cintan cintun..ahaha

Afzainizam berkata...

woooooo mmg banyak bunga betul... dalam beribu bunga ko ni abu menjadi kumbangnya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
diy balut cover door panel kereta

Unknown berkata...

cantik gila bunga tu..

Abu Bagi berkata...

En nizam jiwang hahaha..

ena meina berkata...

abu nak sejambak rose..hehe~

Lea Isnawi berkata...

cantik bunga2 kat situ
segar2
teringin nak terima hadiah bunga
hihi

Hanif berkata...

So ..Abu kau ni aku boleh katakan sebagai Mat Bunga ler..ada taman dalam jiwa..kekekekee
JOkes bro..happy jalan di Cameroon..

Abu Bagi berkata...

taman berbunga bunga cinta awwuuu..

D berkata...

wa bukan minah bunga.
walaubagaimanapun,
stoberii untuk wa takde ? T_T

FIFIEY LYCHEE MARATION berkata...

Jatuh cinta dengan bunga. sungguh! saya mahu buat taman bunga sendiri. Baru best maindengan bunga2 segar!! hehe

Juliet_iRa~" berkata...

keafarm mmg murah2..:)

tp kena g hari biasa..haha..kalau cuti sek..harga lain tau!

sbb dah gi aritu..heeee

cimöt berkata...

aku punya mana???

iAmCekbolat berkata...

bolat nmpak mat bungeeee !

anak ayah berkata...

ada entry untuk kamuuuuuuuu :D

http://lifeyqa.blogspot.com/2012/03/kejutan-di-pagi-hari.html

Aien Not Alien berkata...

bungaaa...hehe..

cantik-cantik semua bunga tuh..geram!!!

Abu Bagi berkata...

mahu tak cantik..hahahaha..

shamyheart berkata...

oh my.. sukanya tengok gambar dalam entri ni. bunga2 segar tu. suka sgt =)

Unknown berkata...

SY nk Bunga u Fon nempar

Babab.net