Selasa, 25 Oktober 2011

Bah Mari Belajar Bahasa Sabah: Logat Tawau

Dulu aku pernah buat entry tentang bahasa sabah, nak baca sila klik kat sini, tapi bahasa yang aku terangkan tu lebih kepada bahasa/ logat KK.. seperti yang aku pernah cakap, logat sabah boleh dibahagikan kepada dua iatu logat/ accent/ slang KK dan slang Tawau..

Logat tawau lebih banyak dipengaruhi oleh masyarakat suku kaum bugis, bajau, suluk, tidung dan bahasa daripada Indonesia..

Jika berbual bual dengan masyarakat sabah secara jelas korang boleh men-detect dia (he or she) gitu kan hahaha.. sedang bercakap menggunakan logat tawau hanya dengan mendengar beberapa perkataan dan lenggok bahasa yang dipertuturkan...

Beberapa perkataan yang digunapakai untuk logat tawau:
Pinggir/ Siring  - Tepi
Jap - Penumbuk
Tabla/ Penabla - Curi/ Pencuri
Ambek - Ambil
Calledak/ lanjik - Sundel/ miang / gatal
Hambur - Berselerak
Ndak usah - Tak payah
Tapok - Sembunyi
Ember - Baldi
Bebeng - Air liur
Sot-sot - Bodoh
Grodok/ antam kamemon - Main bantai je..

Selain itu, punggunaan perkataan "bah" masih banyak digunakan dan selalunya ia hanya diletak di hujung dan di tengah pada kebanyakan ayat.. amat jarang perkataan "bah" digunakan di hadapan ayat jika bercakap menggunakan logat tawau...

Contoh (tengah): Celledaknya la bah budak perempuan tu... (budak perempuan itu sangat gedik)
Contoh (belakang): Jangan ko masok dalam ember tu nanti pecah bah.. (jangan masuk ke dalam baldi itu, nanti ia akan pecah)

Terdapat juga perkataan seru/ penegasan atau saja saja yang boleh digunakan untuk menggambarkan rasa terkejut, kagum dan marah.. contoh perkataan dan ayat yang biasa digunapakai...
Ui - Ui! kau mau makan apa di sana?..(cop! kat sane ko nak makan ape?)
Be - Be..lainnya jugak sudah perangaimu ni.. (wey.. apesal perangai awak ni dah lain)
Dui - Dui! tinggal lagi ko mo eksen eksen situ.. (ek elleh! tinggal lagi nak bergaye kat situ..)

Ha! lebih kurang macam tu la logat dia.. kalau korang datang tawau confirm korang agak pening pening sedikit.. tapi korang tak yah nak risau sebab orang  tawau cool cool belaka.. sama dengan dengan masyarakat Sabah di daerah yang lain.. mari la bercuti cuti di tawau.. hehehehe..

Kata carian yang lain:
belajar bahasa kadazan
belajar bahasa dusun
belajar bahasa brunei
belajar bahasa suluk
belajar bahasa bajau
belajar bahasa bugis
belajar bahasa sungai
belajar bahasa timor..:D
arghhh!! matila kalau nak listkan semua sukukaum di sabah kah kah kah...

37 ulasan:

zulcar-9 berkata...

Hey abu~~~~!!!!Angkak tu talipong eyh,bunyi dari tadiiiii~~~tidak dengar ka telingamu??ahahahhahahhahah!!!!paling manang la ini post..kasi buat ba juga bahasa sabah slang labuan bu..kasi masuk 2 bahasa kadayan lai..bukan kan apa,kitani berbilang kaum,mun d kiki ngan tawau jak,rasa terpinggir jua kami2 ni..ahahahha..bah,mun datang ilhammu,cari tah arah tenet ah..kakai tah saja..jgn tah dihalang garukan2 halus atu XD

p/s:ko kenal ka aku sapa abu??tips:gems XD

Abu Bagi berkata...

bah nantila aku buat kalau ada sudah itu ilham.. susah jugak itu, mau buat dulu kajian sikit sikit.. nanti rusak mahasa urang hahahahaha

adwafarahin berkata...

jom jap! haha cm pelik je rse -__-

kajaharuna berkata...

hahahahahahah...

bahasa sabah baitu~~ nah orang sabah bha aku ni, sabah bugis dari KK..

Abu Bagi berkata...

yaiiii.. aku pun bugis jugak dari LD..

syakirahmn berkata...

aku tau tambah bahhh je kt blakang. hahah. pening ah bahasanya @_@

kajaharuna berkata...

yaiiii... sama-sama bugis la kita..

Unknown berkata...

wah pelajaran baru bagi aku bah. hahaha

SoLy SoLicious berkata...

bile cakap sabah jadik mcm indon pulak bunyinye...haishh

Abu Bagi berkata...

soly.. tu la pasal, kalau budak semenanjung ni try berbahasa sabah bunyi macam bahasa indon.. aku pun gelak sendiri..klakar...

YouSOF berkata...

Aku kadang2 saja borak Grodok dengan housemate aku yang tak balik Sabah 3 tahun tu.. Slank dia masih pekat, kelakar bila ada budak semenanjung yang mengajuk, lebih2 lagi budak Kelantan. haha


Ndak usah serik kongsi benda macam ni lagi Abu. Aku nak kongsi perkataan jawa, macam dah ramai yang buat.. ;D

Addin berkata...

addin kena sedia kan buku tigalima macam ni :p

Unknown berkata...

mau belajar bah bahasa sabah..ada kawan sabah dah menetap kt semenanjung..nama dia husin...tawau mari, ituhari bawak balik mutiara hmm

Aki berkata...

Ha ha ha.. ok,nanti si Aki pula buat bahasa sabah.. mostly setiap suku di pantai barat si Aki sudah cover,slang tawau pun agak biasa,cuma suluk tia brapa pandai la.. Ha ha ha.. ^_^.v.. nda cukup oh satu bulan kalau mau buat semua.. :-p

dhiera zainudin berkata...

hahaha...
best jugak bahasa sabah ni. tapi bahasa dia mudah lah untuk kita paham.
masa melancong kat sabah, seminggu kat sana naseb xda sangat bahasa2 dia yang susah kita nak faham. ke sebab dorang tahu kita orang luar, dorang cakap bahasa luar. tak tahu lah! hu

tapi sabah memang best!

fana.akim berkata...

aku bugis jugak!tapi aku bugis johor heeee.. :)

Bunga berkata...

haha..leh la bunga p sabah nanati..heee

Unknown berkata...

lidah gua terbelit , hhaa

cik sakdi berkata...

eh abu yang tabla tu kan,,, fahaman aku mcm gendang india tu. jom bertabla. xsangka lak maksud bahasa sana curi kan. kehkeh

Anak Wak Mail berkata...

Ndak usah tapok2 pinggir ember..ceewahh..cakap sabah aku hari ini bah!haha..

syuxer berkata...

unik bahasa sabah neh..lain benor bunyinya dengan maksudnya hehe..

Nalisa Syahira berkata...

budi bahasa budaya kita , apa kaitan ? takda kaitan . HAHA

rozeeta rashid berkata...

celledak itu gedik lah ya? hahaha. menarik jugak dapat belajar bahasa sabah ni. =)

Kancil 8349 berkata...

Tawau Mari....tahniah

RHI berkata...

pinggir-pinggir akak mau tapok hahahha..antam kamemon

pandai tak akak cakap sabah hihihi

Abu Bagi berkata...

hahahahahahaha kelakar la korang semua ni...gelak guling2 aku..

Mek Onie berkata...

abu...... okay paling ingat sekali perkataan 'sot-sot',hahahaha

Unknown berkata...

aishhh, memg bnyk kan suku kaum sabah nie tpy yg pasti ayie tahu bah jer..huahuaahu

dill berkata...

oh! oh! oh!

dill.

Tanpa Nama berkata...

Abu, ce buat perkataan puji org. Yg kt ats tu ble nk guna --


Hehe, demand :D

Bidadari Syurga berkata...

heeeeeeeeee... adoi sonok juga yeak...

Unknown berkata...

haha... caya la... kompek lg... plastik... :P

Afzainizam berkata...

Dulu masa saya mula-mula sampai di Sabah, terasa juga bila dengar budak kecil bahasakan dirinya 'aku' dengan ibunya. saya faham, memang kebiasaan kata ganti diri kat situ macam tu.

jangan ditinguk- tinguk jak, jangan malu- malu..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip pentingnya nama pemandu kedua dalam insurans kereta

Tanpa Nama berkata...

hehee.. bagus entri nie.. aku pon bugis ld jgk..
salaam kenal..
tp kn perkataan tabla tuh mksd curi ka ya??
sbb aku rs mcm laen.. bukan pukul ka.. hahaa.. ndak ingt sdh.. sbb sll gn ayat.. "aku tablak la jgk kpl nya nie" correct me if i'm wrong.. ^^

-rya-

Unknown berkata...

http://azmisabahan.blogspot.com/2012/07/belajar-bahasa-suluk-tausug-part1.html

kalau mau belajar bahasa suluk kat sini.. hehe~ :D

Unknown berkata...

http://azmisabahan.blogspot.com/2012/07/belajar-bahasa-suluk-tausug-part1.html

kalau mau belajar bahasa suluk kat sini.. hehe~ :D

Naziman berkata...

haha. dah lama tak dengar bahasa sabah tau. aku paling suka dengan bebeng. hahaha

Babab.net