Friday, May 27, 2011

Bah Mari Belajar Bahasa Sabah

Permandangan indah Gunung Kinabalu di Daerah Kundasang..sumber

Seperti yang korang semua tahu.. bahasa sabah sangat berbeza dengan bahasa melayu semenanjung dan juga Bahasa Melayu Piawai.. terdapat banyak perkataan yang jika disebut ia meng-identitikan bahasa yang di pertuturkan itu ialah bahasa Sabah..

Untuk pengetahuan korang, bahasa melayu sabah boleh dibahagikan kepada dua jenis logat/ slang/ accent..

1. Bahasa KK atau slang KK - bahasa dipengaruhi oleh suku kaum Kadazan Dusun, Bajau KB(Kota Belud), Murut dan bahasa dari negara jiran Brunei

2. Bahasa Pantai Timur atau merujuk kepada slang Tawau (Sandakan, Lahad Datu dan Tawau) - bahasa yang banyak dipengaruhi suku kaum Suluk, Bajau, Bugis dan negara jiran seperti Filipina dan Indonesia

Untuk kali ini, aku cuma ingin menerangkankan sedikit dan memberi contoh ayat untuk bahasa KK sahaja.. free free kang aku akan terangkan bahasa/ logat Tawau pulak ok..

Penggunaan perkataan bah
Bah di dalam bahas Melayu Piawai bermaksud banjir besar (flood).
Tetapi di dalam bahasa sabah ia membawa maksud kepada ayat penegasan, ataupun juga digunakan sebagai kata mesra.

Penggunaah perkataan bah boleh berada di mana mana ayat.. ia boleh berada di hadapan, di tengah ataupun di belakang ayat 

Contoh ayat ringkas:
hadapan  - Bah mau tebirak sudah sia ni.. (aku dah nak terberak ni..)
tengah     - Kenapa bah kau berubah.. (kenapa awak berubah..)
belakang - Kawan kau tu tambirang bah.. (kawan awak tu sombong..)

Walaubagaimanapun perkataan bah juga boleh berdiri dengan sendiri tanpa dibantu dengan perkataan lain. Ia digunaakan untuk merujuk kepada jaminan atau pengakuan..

Contah perbualan di bawah:
Orang A: Jom kita jalan jalan di KK nanti pukul 5 patang.. (jom, kita lepak kat KK (kota kinabalu) pukul 5 petang)
Orang B: bah.. (ok..)

ah!! bebelit belit dah aku terangkan.. aku pun dah naik pening hahahaha..
Kat bawah ni adalah contoh beberapa perkataan Sabah yang lain dan selalu digunakan dalam pertuturan harian masyarakat sabah..

bilang - cakap, berkata - Siapa bilang?
limpang - baring
ampus - lelah, asma
bantut - pondan/ mak nyah
ngam - sesuai , muat
pancut - pancit
limpas - lepas(masa), atau lintas (seberang)
lugai-lugai - tak tentu arah 
ndak/inda - tidak

Antara blogger Sabah yang selalu singgah dalam blog aku ni ialah:







wunny (eik!! sesat..hahaha..)

Bha buli ka kurang tinguk itu penerangan aku diatas.. kalau ada salah kamu urang kasi tau aku ya.. bulih bah kan.. hehehe

46 comments:

cayob said...

oi na...aku mana.....adu na...kacewa sia o......

cayob said...

ada lagi....bubut...ikut hahah...ko kan abu...kecewa masih sia o....

ABU said...

bah sori geng telupa pulak aku..ko mau ka juga aku letak...ok sekejap..hahaha

adan said...

ui ada adan la di ditu.. thanks bro..

ndak ketahanan aku ketawa tengok ayat pasal mau tabirak tu bah.. kah kah kah... lawak2..

sabah ni banyak kaum.. kalau mau cakap slang setiap kamu memang 44hari tak habis wooo..

tia @ Ini Kisah Tia said...

punya sandi , tabirak laek . hahaa ! mantaplah jhoo , kambang sikit kana review neh . len kali kasi review panjang2 r .. hahaa .

bagus bahhh ;)

syrupmasin said...

fuyoo..bole jadi cekgu nih..

fadh leyanie said...

hee..ABU jadi cikgu bahasa sabah..tabik spring..^^

Anonymous said...

tapi..sia baru jak cakap ba..
diorang suda ingat sia orang sabah ba..buli ka macam tu..??
hahaha..sia orang key-el okay..haha..

Regards, silent reader Kido.

sudeh said...

cikgu abu, pas nie bahasa ganu plak ekh
haha ;DD

cik azeya said...

hai cik abu. lepas ni ajar bahasa johor pulak lah. hehe.

Mawar Berduri said...

saya pun blogger sabah tapi nda reti cakap bahasa ibunda : bajau tuaran dan kedayan. huhu..

cayob said...

ko juga bah...hehehe...sia suka sama ko...

APAN said...

kira bnyak maksud gak la bah tu...multi purpose word. huhu...

cik sakdi said...

xtau bhasa sabah sebb tu kalau ckp dengan orang sabah kadang2 ada salah faham.. tp bah tu tau la. kenapa bah? kihkih

Ija AppLe :) said...

stju nge SUDEH..
pasni cikgu ABU aja base ganu lak !
okeh??.. hehe ^^,

miss.Addin said...

hehe :) lepas ni buat bahasa sarawak pulak k :)

ïêmå å¢klê§ said...

time kasih cikgu....
hihi..

amna said...

bha sudah lapar sia ni.. ;D
sabah bhaa!

adwafarahin said...

ok i pon baca da pening lalat bah

*wahahah da pandai guna bah..hahha :P

Shamsuddin Amin said...

ak tertag lagi... haha

jgn bah ko bantut2...
bayut2 ndak pa la... hahaha

アヌム ちゃん said...

mmg plg byk dengar yang perkataan bah tu je..tapi taktau nk guna pun..haha..thanks sharing here~

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??

jenis jenis kereta mpv

ada kawan dok Johor tapi pekat cakap sabah...


BM Sabah.

Mak: "Boy, nanti ko pigi beli beras sana kedai ah."

Boy: "Bah."

Mak: "Boy, nanti pergi beli beras di kedai."

Boy: "Baiklah"

Ayie said...

wow.. terpukau sebentar.. hahaha

Rtp Farra Arisha said...

but what i've noticed about is bahasa sabah is just like bahasa kalimantan, indonesia. :))

it's easy to be learned actually, right :))

cantekk said...

kalau tpt kje, lau sabah jmpe sabah da mcm ape dah,,, ckp kmain laju...

yg aku sll ckp:

'nda baik ba bagitu'

hihi btol ka?

Puteri Iqa Izyan said...

aku gemok, aku oke bah. boleh gitu? keh keh keh. =))

a.samad jaafar said...

yeahhh... easok aku terbang ke sabah.. gi rumah mentua kat tuaran...

Pijahh' de-Arr said...

numanu..?

LC said...

Ui bos, ngam juga tu.. kecuali perkataan limpas tu mau ditambah sikit. LIMPAS = Lalu.

LIMPAS Siring jalan = Lalu tepi jalan

ABU said...

haha macam2 korng ni..seronok tau bhasa sbh ni..lucu..^^

ah chan said...

uik, aku lagi. hahaha. KOTA BELUD bah, bukan BELUT. grrr :P

http://yuyunnaqura.blogspot.com

wunny said...

haha weyh jahat! sorry sesat! haha xD

lilypelangi said...

dah lama tak balek sabah . huuu

Sakinah Lo said...

ada jga org semennjg buat entri psal bahasa Sabah ya.... ok jga ba klaw ko.... tpi pondan=bantut, nda pla sya perna dngr... kami kadang2 sebut ponde...
p/s: jgn smpai pening terangkn logat tawau pla... tu lagi susa.... nway nice entry... :)

Azham Vosovic said...

Sy ada classmates org Beaufort...pekat bahasanya heheheh

Azham Vosovic said...

Sy ada classmates org Beaufort...pekat bahasanya heheheh

Anonymous said...

mantap jo.sori lar baru sia jumpa blog urg2 Sabah.best.heheehhe......

Madie said...

Salam.. Penggunaan pelbagai perkataan dalam Bahasa Melayu bukan sahaja berlaku di Sabah malahan Sarawak, Johor, Melaka, N9 dan negeri lain di Malaysia. Tidak sepatutnya istilah "BAHASA SABAH" dirujuk kepada slanga-slanga yang digunakan di Sabah. ianya semata-mata dipengaruhi oleh bahasa dialek setempat. Lagi pula, sifat Bahasa Melayu itu sendiri membenarkan proses pinjaman dan asimilasi daripada pelbagai bahasa dunia. Apapun, tahniah atas usaha memartabat dan memperkayakan bahasa kita, Bahasa Melayu. Terima kasih.

Anonymous said...

http://genericpillshq.com/#buy-cheap-viagra | [url=http://genericpillshq.com/#cheap-generic-viagra]generic viagra[/url] | buy viagra online

Gadieys Semenanjung said...

bha,sia urg smnnjung,tp suka sma sabahan....bf sia jg urg sabh..mo bljr lbih bhsa sabahn,buliy bha kn

arnold arnandezz said...

ok bah klau ko...:)

Anonymous said...

12 month loans You can register online demand for this type of financing to complete an application form . 12 month loans bad credit The content of the form of your name, address , phone number , details of income, social security number , details of employment and your bank details. Once the online form , you will get approval for small cash loans .

http://12monthloans-3-6.co.uk/
http://noguarantorloansx.co.uk/

Packers and Movers Pune said...

First, is a Non-Binding Estimate? This is the best way of making sure that you're financially protected by a moving companies is to get all predicted alternatives in writing. That is something that you can't ignore or skimp on. Getting all the movers do's and don'ts in writing is the only way you can know for sure what you can expect. Many people fall into the idea that movers are needed to move anything and move it anywhere. That is a mistake that will price you major. It is to your advantage not to choose non-binding reports because that is when prices can go up and you are responsible for the differences.
Second, is a Binding Estimate? Once you've done your homework of getting several quotes to discover who has the better prices and alternatives and provided that you have it in writing from your choice moving companies, you generally have about 60 days for your calculate to keep at the price and conditions stated. Especially if you have children members to consider not having to scout around again for an cost-effective rate is better for yourself you members in the lengthy run. This is the better of the conditions because you know up front what you are needed to pay and what you can expect from the movers I conditions of how much and where to move your items.


http://packersmoverspune.top3rd.in/

12 Month loans said...


Are you looking for acquiring additional financial scenario to handle your needs? If yes, you should examine out online to obtain 12 Month Loans so that you will get instant money by means of economic loan. http://12monthloansukz.co.uk/

http://e12monthloans3.co.uk/ said...

If you are dire in need of getting the valuable quote then you should first examine out online before you are going to get for 12 month loans http://e12monthloans3.co.uk/

Indrajeet Singh said...

There are various going businesses getting work done in Bangalore. It really is an essential manufacturing town involving Maharashtra and also house of countless specialist packers and also movers. When you will make the move your house, place of work, store enterprise commercial infrastructure as well as something diffrent you'll be able to acquire aid associated with pro shifting businesses regarding Bangalore.

Packers and Movers Bangalore @ http://6th.in/packers-and-movers-bangalore/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!