Isnin, 3 September 2012

Missed Flight: Pengalaman Aku Tertinggal Kapal Terbang di Airport

Ni aku nak cerita pengalaman aku.. harap boleh jadi pengajaran kat siapa siapa yang nak naik flight.. lagi lagi yang first time.. tak tahu nak buat macam mana dan macam mana.. tapi entry ni panjang bejela.. kalau nak baca jugak, teruskan hehehe..

Walaupun dah banyak kali naik kapal terbang, benda macam ni pun boleh berlaku, menyesal.. tapi nak buat macam mana, benda nak jadi.. maka jadi la dia huhu.. mungkin rakan dalam twitter of fb dah tahu, yerr la.. laju je kan update kat sana time tu.. 

Sebenarnya masa aku nak ke Sabah balik beraya 16 Aug. baru baru baru ni aku telah tertinggal kapal.. orang putih cakap missed flight la.. pertama kali dalam hidup aku, mahu tak kelangkabut aku dibuatnyer..

Macam mana boleh tertinggal flight? eemm ni la antara soalan dalam twitter aku dapat hari tu.. masa tu aku dah down, malas nak cakap apa.. sebab memang salah aku pun.. nak salahkan AirAsia tak boleh jugak.. aku yang relax relax sembang dengan member aku lama sangat sampai tak sedar jam..

Macam ni, flight aku tu sebenarnya pukul 7.15am.. aku mintak tolong member aku hantar aku kat airport dalam pukul 4.30 kitaorang gerak pegi LCCT.. sampai dalam pukul 5.20am macam tu.. dekat je, kejap je sampai ikut jalan belakang LDP.. terus ke Purajaya semua tu.. so, kira mamang sampai awal la kat airport.. 

Sampai sampai je aku terus check in.. musim perayaan jangan cakap la, ramai gila orang, nak drop baggage bebaris panjang gila.. line betindan, sesak, troli pun susah nak tolak.. yang pasti masa tu sahur pun aku terlepas hahaha.. AirAsia memang dah SMS musim perayaan ni kena pegi airport 3 jam awal sebelum penerbangan..

Aku dah web check in siap siap.. tinggal nak drop barang je la.. aku beli weight dalam 20 kilo.. ingat mula mula barang aku over weight, rupanya tak jugak.. so ok, semua dah siap, tinggal boarding je lagi..  

Siap je aku terus pegi kat toilet sebab perut aku meragam.. pegi berak la hahaha (ok ini pun nak cerita ka) ye la naye aku nanti nak berak dalam kapal kan.. gila hahaha.. keluar daripada toilet aku lepak lepak lagi dengan member aku, duduk dekat pintu masuk depan McD menyembang, ha kat sini la mula mula kejadian berlaku..

Sepatutnya aku tak menyembang lagi.. aku kena terus masuk boarding time tu.. huha huha sembang. tengok orang pakai baju merah lalu lalang sampai tak sedar pukul berapa.. zup!! aku tengok jam dah pukul 6.55am, tengok boarding pas gate close pukul 6.55am.. terus dalam kepala aku flight aku pukul 7.15am, aku sepatutnya kena ada dalam boarding area, aku terus panic, bergegar, jantung dupdap kengkabut.. aku terus angkat barang aku yang carry hand, salam dan tak sempat nak cakap apa dengan member aku dan terus lari masuk boarding.. 

Kat barisan yang nak check keselamatan tu aku potong q je.. ada sorang brother tu sempat marah dan tegur aku.. aku dengan muka kengkabut cakap aku dah hampir tertinggal flight ni.. terus dia cakap ok ok..

Aku masuk boarding area, tengok gate 9 tempat sepatutnya aku keluar pegi ke kapal terbang.. tengok kat sana dah tak de orang.. gate pun dah close, orang yang collect ticket kat situ pun dah tak de.. dahhh aku memang dah missed flight.. tengok kat gate sebelah ada orang tengah baris nak keluar gate.. tanya "flight ke Sandakan gate memang dah tutup ke?" dia cakap "ya dah tutup".. aku terus fitttt.. aku cakap "boleh tak I nak keluar je, nah ni tiket I, tolong la tolong la".. aku merayu hahaha.. "can not, ni flight nak pegi Langkawi".. aku tanya "abistu macam mana, I rasa kapal tak terbang lagi ni, sempat ni".. dia cakap "tak boleh., you pegi kat luar kaunter 65 atau 66".. aku cakap, "so I memang dah tertinggal kapal la ni".. dia cakap "yaa".. "barang barang I macam mana?" dia cakap lagi "pegi kat kaunter 66".. hamboi belagak..

Lepas tu aku lari kat kaunter 66.. jauh tu nak lari, aku berharap diorang boleh guna woki toki soh kapal tu tunggu aku hahahaha.. tapi aku tahu memang dah tak de harapan.. sampai je aku cakap kat kaunter, "I tertinggal kapal".. dia ambik tiket aku dan double check, dia cakap "ya.. kapal dah berlepas".. aku terus tanya abistu macam mana? boleh tak tolong check next flight.. dia cek cek, pastu dia cakap "tak de seat kosong untuk next flight pukul 1.30pm dan pukul 5.30pm" tak silap aku.. "flight ke Sandakan full sampai 18hb pagi.. ada kosong petang".. tanya harga berapa.. dia cakap RM1050 tak ingat aku.. emmm masa tu aku tak fikir apa, aku cakap aku nak beli jugak, tak kesah aku nak balik beraya ni.. 

Tapi aku sempat gak tanya ada tak flight yang awal sikit ke Tawau ke? KK ke?.. sebab gila rugi masa la aku nak lepak kat Puchong lagi sampai 18hb kan.. dia cakap "flight ke Tawau dan KK semua dah full sampai 19hb"..pfttt.. lepas tu dia cakap lagi, "macam ni, you pegi ambek baggage you dulu kat kaunter Lost and Found kat balai ketibaan.. lepas tu Standby kat sini..selalunya ada je orang yang tertinggal flight jugak, lagi pun you sorang je setakat ni yang missed flight ke Sandakan, so ada chan untuk next flight".. tanya "so berapa yang I kena bayar?" dia check check dalam RM800.. oh murah sikit, lagi pun boleh balik awal banding 18hb tu.. so aku nekad gigih nak Standby tunggu flight pukul 1.30pm.. kalau tak de kosong tunggu flight 5.30pm pulak.. kalau tak de lagi, malas dah aku, beli je la tiket 18hb tu..

Pasal barang aku pulak, sebab aku dah drop baggage.. so semua barang aku dah diorang masukkan dalam bagasi.. semuanya ada empat items, tiga kotak dan satu luggage bag.. polisi AirAsia kalau kita tak naik kapal sepatutnya barang kita pun tak naik sama, even kita dah check in pun.. ni semua syarikat penerbangan pun sama rasanya.. so masa pegi kat kaunter Lost and Found kat arrival diorang pulangkan kat aku tiga items je.. yang luggage bag aku tu hilang.. kat sini aku lagi tambah panic.. dah la dalam bag tu semua baju raya yang aku nak bagi mak anak buah aku semua.. beratus ratus jugak vale bag tu dengan barang barang yang ada kat dalam dia..

Tengok bag dan barang barang aku, penuh dengan sticker security checked, sebab ulang alik keluar masuk daripada area drop baggage ke kaunter Lost and Found kat balai ketibaan..

Orang kat kaunter tu cakap "mungkin bag you dah fly sekali dengan kapal yang pagi ke Sandakan".. aku cakap "lerr so cam mana ni, kalau bag tu pegi Sandakan tak pe la jugak, kalau pegi mana mana atau orang ambik tu yang payah tu".. dia cakap "tak pe you isi borang aduan ni, bagi tahu ciri ciri bag tu, warna, berat semua bla bla bla..".. ok aku pun tunggu flight yang pegi ke Sandakan tu sampai kat sana, ikut jaduan dia sampai dalam pukul 10.45am.. lepas tu aku pegi kat kaunter Lost and Found semua.. dia bagi tahu aku macam ni "you punya bag tak de sampai kat Sandakan, so maybe dia masih ada kat airport LCCT ni" lerr aku makin pening dibuatnyer.. "habistu kat mana bag aku tu hold sekrang".. dia jawab "ikut prosidur, bag atau barang yang masuk ke bagasi terlepas penerbangan, ia akan di hantar semula ke destinasi yang sepatutnya dia pegi ikut next flight, so kalau you dapat tiket yang standby tuk next flight 1.30pm, bag tu akan fly sekali nanti, apa apa kes bag tu akan dipulangkan kat sini jugak.. but kalau hilang AirAsia akan bayar.. dalam RM40 sekilo".. so aku tawakkal je yang aku dapat tiket next flight dan barang aku tu akan selamat dan tak hilang.

Kat kaunter 66, aku standby tuk dapatkan tiket next flight 1.30pm.. kat situ rupanya ada ramai gila orang yang tertinggal kapal, ingat kan aku sorang je.. biasala dengan budak Sabah dan Sarawak cepat mesra .. borak borak dengan diorang make friends gelak gelak kongsi cerita haha.. memang kelakar la.. macam macam.. ada makcik tu daripada semalam lagi duk kat airport tak dapat tiket nak fly ke Miri.. ada tiga orang nak fly ke Kuching pun tertinggal kapal masa kat boarding, terpaksa beli tiket baru sebab nak balik cepat.. ada yang baru join kitaorang 'team tertinggal kapal'.. ada orang Philippine satu family missed flight sebab masalah lain panjang masa nak drop baggage.. fuh macam macam kes..

Ni la antara gang gang tertinggal kapal terbang sama macam aku, orang Sabah dan Sarawak.. kelakar berkongsi cerita, cas henpon guna laptop diorang.. tu makcik yang tudung biru tu kasihan tapi pandai buat lawak.. btw, aku tak kenal pun nama nama diroang ni semua.. selamba je kitaorang borak macam dah kenal lama, siap bekutuk kutuk lagi haha.. 

Tapi yang pasti pukul 12.30pm aku dah berjaya dapatkan tiket baru, masuk kan tiga kotak aku kat bagasi semula.. aku bayar dalam RM750 macam tu.. terpaksa la, nak buat macam mana.. tu pun kira okay la, dapat terbang awal.. kasihan makcik yang dah duduk semalaman kat airport tu.. ntah apa la nasib dia, dah la dia sorang sorang, kawan dengan sorang budak baru yang teringgal kapal nak pegi Tawau.. makcik tu cakap kalau tak de sangat tiket, dia tak jadi la balik beraya kat kampung.. sedih pulak aku dengar dia cakap..

Untuk pengetahuan korang disebab kan musim perayaan memang ramai orang yang missed flight.. menurut cerita 'team teringgal kapal' aku kat airport yang aku tak tahu nama nama diorang tu, ada satu flight penerbangan yang nak pegi ke KK 16 orang tertinggal sekaligus.. gila!! diorang cakap airasia tukar gate masa kat boarding, lepastu announcement diorang tak dengar sangat sebab semua spiker kat dalam buat final call sana final call sini.. mengelirukan katanya.. emmm no wonder, sebab airport pun sesak gila..

See ramai kan yang teringgal kapal.. yang ada kat sini semua ni ada problem penerbangan, yang pempuan baju merah duduk tu menangis kuat call mak dia.. missed flight pegi Kota Kinabalu.. baru join group kitaorang standby hahaha..

Semua orang yang teringgal kapal tu kena daftar nama kalau nak standby, ikut nama siapa paling atas keutamaan akan diberikan kalau ada seat yang kosong.. kalau aku yang nak ke Sandakan ni kompom kompom la nama aku sorang je yang ada.. so memang senang la aku dapat tiket baru.. 

So 12.30pm dapat je aku tiket baru terus aku berlari ke boarding, aku lambai lambai je kat member 'team teringgal kapal' aku yang masih tak dapat tiket baru hahaha.. kat boarding area aku betul betul peratikan gate, takut gila tertinggal kapal lagi haha..

So sampai kat Sandakan aku tunggu barang barang aku.. syukur semua barang termasuk luggage bag aku tu selamat di jumpai.. fuh! sampai aku lupa nak bagi tahu airport yang aku dah jumpa bag aku.. orang kat kauner Lost and Found kat LCCT pun sampai call tanya bag tu jumpa ke tak hahaha..

Yang penting aku dapat seat kosong paling belakang hohoho..

Apa apa pun ini adalah antara pengalaman aku yang tidak dapat di lupakan, missed flight buat aku nak pingsan tak balik beraya hahaha.. Eh! panjang gila entry ni.. sori sebab aku taib ikut gaya aku bercerita mulut.. korang kalau tak baca tak pe.. aku faham, cuma berkonsi pengalaman jerr.. dan jugak catatan diariku..phiuuuw!!

27 ulasan:

Akue Achik berkata...

panjang tapi best! layan ja baca..haha

air asia mmg..kwn sy lg la..flight dia kna awlkn tp nda kna inform..mengamuk bha c kwn..hahaa

anyway, nsib bek smpt blik kmpung..hoho

::FAIZ:: berkata...

haha, klakar baca, saya pun pernah miss flight... tp dah lama...

Unknown berkata...

Menariknya pengalaman mu,abu...heeeee

Aien Not Alien berkata...

panjang tapi best baca..penuh debaran. nasib la kau dapat balik beraya abu. hehe.

selamat hari raya :)

blog-tips-kurus berkata...

maka makin kayalah Air-Asia....

Unknown berkata...

kalo kne kat aku konpem aku ngs2 tel mak aku

Kancil 8349 berkata...

pengalaman yang menarik...kancil sukakkannya...insya Allah akan belajar dari kesilapan kamu...hehehe...

dill berkata...

abu!!!!

saye ni, bleh dikira ngan jari je pengalaman naik kapal terbang. wuu~

dill.

HeNRieTTa JoSe berkata...

Slm....rietta xde plak pgalaman camtu...tp jnior rietta pnah cite...dorg satu rombangan lebih 20 org miss flight....katanya tibatiba jew flight tukar, diawalkan..walhal, masa tu dirg mmg dh kt sna....dorg pk AA sngaja jew buat ctu, sbb tiket yg dorg bli online time offer...masa dorg kna bli utk next flight mhl gila...tp xtaw lew...

Shila berkata...

aku baca abis..!!

tepuk tangan untuk diri sndiri..woho~

eh..syukur dpt beraya..gmbr2 kt kmpung, bila nk tepek..

Wadi AR berkata...

aku tak penah naik flight pun

Abu Bagi berkata...

Ntrietta.. 20 orng sekali missed flight..gila..emm kalau slalu mcm tu, mmg makin kaya la aa..huhuhu

Mis senget..tepuk tangan..pegi cabud gigi cepat ;P

anamizu berkata...

yes ! yes ! habes jgak aku bace !
penuh gigih aku bace line by line
wo Abu! hehe

pengalaman kan.. so next time
mmg kena lebih hati2 lah..
duit dah tntu kene byr lebih.
tenaga lagi.. kalo aku yg jd,
konfem aku nanges! uwawawawa





Slm syawal,
cik ana

syakirahmn berkata...

aku setia membaca sampai habis sebab teruja excited nak tauuu macam cta filem pulakk -__- hahaha

alhamdulillah slamat semuanya. masa aku baca pon aku naik pening. nak nak kau yg merasa konfem saspen panik semua ada lahh.

tp mungkin sebab sesak sangat kot itu yg air asia main bedal je terbang jugak even passenger smpai 16org tkde.

untung berapa banyak lah air asi tu musim ry2 cenggini.

aku pernah gak almost termiss flight. tetibe jadi glemer dekat announcement tu dok asyik final call mention nama kta. kes sonok borak2 kt mcD jugak lahh.

apa pon. slamat lah smuanya. slamat jugak kau beraya abu. walaupun melayang duit haaa mahal gila tiket tu T__T

ok lah. entry panjang. komen pon kemain aku nk berjelajela. haha. slamat raya yaww walaupun dh belasbelas syawal ni. ;)

Rina Rahamat berkata...

panjang tp akak bc dr awal hingga akhir..

akak pon berdebar bc pengalaman ko tertinggal kapal ni..kalo akak dh blank dh x tahu apa nk buat


mahal betul tiket balik sabah ye


mujur dpt juga ko tiket ..


salam idilfitri buat ko..

YouSOF berkata...

Sekali pandang entri ni "perghh panjang sungguh!" haha

Bila dah baca sikit nak tau sampai habis pulak sebab seronok baca pengalaman orang ni..

Aku pernah tertinggal bas ekspress, tiket tak sampai RM50, itu pun dah gelabah habis. ;D

Serius cuak kalau aku dekat tempat kau.. Nasib baik kau dapat tiket yang boleh tahan murah tu.. Biar kopak sikit, asalkan dapat pulang beraya. hihi

Abu Bagi berkata...

amizu, syakira,kak rina, usop dan semua thanks spend masa baca.. Tu la dia pengalaman.. Kadang kita boleh belajar drpd pengalaman orng lain..

Bab bab tertinggal ni mmg blh buat orang mengelabah haha..

THE AUTHOR berkata...

memang oanjang bebenor..hhehheheh
Penat aku membaca nak ketawa pun ada...hahahhaha.
Tapi kau memag nasib baik ler.....
Rugi duit tak per jangan tak dapat balik kampung...

Tanpa Nama berkata...

jgn trtngl lg dah la^^

hani berkata...

oh..seram sejuk aku baca karangan kau abu! mau jadik kat aku dah blank tatau nk buat ape dh tu.

Liyana Zahim berkata...

Wow! Aku boleh buat cite novel ni.. Nak2 skrg tgh tulis sa cite pilot evrytg.. Hahha.. Macam adik aku lak baru2 ni kne tggl kapal terbang gak.. Tp bukan sbb smbang2 sebab die baik hati sgt tunggu kawan dia.. Moral nya, pasni ko jgnlah sembang tak igt dunia.. Tp ok gak.. Sbb dpt knl org lain.. Takde la ko jd lone ranger.. Fuhh.. Kalau takde tiket gerenti la kau menangis lg kuat dri budak baju merah.. Huahuahauahaua!

[sutera kasih] berkata...

time sesak2 camtu jgkla dorg mau tukar gate?marahnya aku mmbaca ni..huhu kalo aku d tmpt ko la kan, msti aku nangis2 tu gabra xtau mau buat apa hihi

YattAkasah berkata...

kalau aku mesti dah menangis teresak2 woi..haha

Kancil 8349 berkata...

di mana sudah abu...ndak kan ndak sampai2 lagi

Nafisya Ismail berkata...

saya mencari entri psl terlepas flght n jmpa entri kamu ni..

baru2 ni sy terlepas flght gak ke phuket (bln 12, 2012).. bkn sy sorg jer terlepas flght ada ramai lg.. dalam 20 org trlepas flght yg sama ke phuket. tiada annoucement dibuat dan gate closed sejam awal. giler x?

bile beli tiket baru utk nextflght hrga bergandalah kan..

pastu flght dari phuket ke KL gate open hanya 5min dan pintu gate ditukar tanpa ada annoucement.. flght time kui 9.15 tapi pukul 8 dah terbang.. awal sejam dari waktu asal perjalanan. giler x? dan dlm flght tu mmg kosong sgt wlupun mmg peak season.. rasa mmg ramai lg trlepas flght.. huh..

just sharing.. so pasni klu naik ngn airasia lg kena hati2..

rasanya cara mcm ni la kot airasia nk kaut keuntungan berganda..

mode : geram.

btw, thanks for sharing ur story ;)

Unknown berkata...

NI saye pun baru jer missed flight. frust gila lahhhh.flight 6/2/2014 07.05PM (johor-Kuching). 1st time seumur hidup kena missed flight. dulu adik2 pun selalu missed flight tapi dalam hati saye pikir time management diorang tak betul.tapi last2 sendiri yang kena(padan muka sendiri). sebab sembang2 dengan kawan dekat rumah.kawan tanye jam brape flight.aku cakap 7.00mlm. jalan dari rumah pukul 6 pun ok aku cakap.sampai airport 6.30(memang padan lah) check in luggage dah close. tapi buat keputusan untuk tak naik kapal terbang sebab tak kan nak tinggal kan luggage. balik rumah cepat2 beli online flight untuk next day (nasib murah). pastu dah beli(sattle)...google pegalaman orang lain yang senasib.keh keh keh

Ameer Al Manna berkata...

menakutkan.

selama ni saya selalu fikir

'kenapa lah kena pegi berjam-jam awal'

rupa-rupanya, begini yer. hehe. sbb jarang naik flight.

thanks. selepas ni saya akan 'taubat' sebelum kena. hehe

Babab.net