Monday, November 5, 2012

Cara Nak Jimatkan Chas Bateri Telefon Bimbit

Telefon bimbit sangat penting untuk kehidupan seharian kita. Ketahanan bateri yang lama tentunya sangat diinginkan oleh setiap pengguna telefon. Berikut cara terbaik untuk menjimatkan chas telefon anda.


Skrin telefon
Skrin telefon sebenarnya sangat menggunakan chas betri anda dan ia bergantung pula kepada teknologi dan size ukuran skrin itu sendiri. Terutamnnya yang touch skrin. Oleh sebab itu skrin telefon tidak semestinya terang. Menggunakannya pada kecerahan yang bersesuaian pada anda akan memberi jangka hayat chas betri anda tahan lebih lama. Jadi, sesuaikan dengan keperluan anda sahaja.
Data
Mobile broadband sangat penting bagi smartphone atau gadget yang boleh mengakses internet dan telefon jejaring sosial. Sebenrnya mengakses internet boleh menghabiskan chas betri anda. Seharusnya anda boleh mematikan jaringan internet jika sedang tak digunakan, gantinya anda masih blh berSMS.
Lain
Selain itu, jangan lupa mematikan Wi-Fi, dan Bluetooth ketika tidak digunakan dan jangan terlalu kerap menggunakan GPS untuk Facebook.

9 comments:

the malay male said...

Patut ler hari hari kena cas tipon

kura said...

pakai 3310 je. tahan berhari hari. hahaha

Syazana Zainn said...

Chas? HAHA

ekceli pakai hp yg kurang canggih bateri mmg tahan lama, serious.
aku pakai hp cikai2 yg takde gps/wifi bagai ni bateri bleh tahan sampai 3 4 ari :p

p/s: mukadimah seperti aku membaca karangan budak SPM weh :p


syafiqakarim said...

BB cpt habis

chemay said...

pakai brightness paling low kot.
nak jimat bateri punya pasal.
hihi
>.<

miranadia said...


hmm...naseb pakai hp biase2 jer.

Yousof said...

Aku tak pakai telefon bimbit, lebih selesa guna telefon rumah - Aku (ketika form 3)



Nasib baik aku tau pasal benda ni.. Tapi masa mula² pakai BB dulu rasa macam "bunguks nya bateri BB ni" heheh - Aku (sekarang)

Fiza Suhaimi said...

tak dan nak merasa lagi henfon cecanggih yang ada sekarang ni.. still dgn henfon dimana bila taip mesej buttonnya boleh didengari orang sebelah..

APAN said...

tngok membe2 bnyk da tukar phone baru...
cuma aku tngok bateri bnyk tahan sehari je...
internet punya pasal...
aku punya steady blh tahan 2 3 hari..phone biase je padahal...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!