Saturday, November 10, 2012

Asal Usul Hantu Pocong: Cerita Seram Nusantara

Entry berbahasa Indonesia dicedok daripada wartawarga.gunadarma.ac.id.. infoseram, boleh menjadi bahan mainan mimpi kita..bacalah hehehehe


------------------------------------------------------------------------------

Penggambaran pocong bervariasi. Dikatakan, pocong memiliki wajah berwarnah hijau dengan mata yang kosong. Penggambaran lain menyatakan, pocong berwajah rata dan memiliki lubang mata berongga atau tertutup kapas dengan wajah putih pucat. Mereka yang percaya akan adanya hantu ini beranggapan, pocong merupakan bentuk protes dari si mati yang terlupa dibuka ikatan kafannya sebelum kuburnya ditutup.

Meskipun pocong dalam film sering digambarkan bergerak melompat-lompat, mitos tentang pocongk malah menyatakan pocong bergerak melayang-layang. Hal ini bisa dimaklumi, sebab di film-film pemeran pocongk tidak bisa menggerakkan kakinya sehingga berjalannya harus melompat-lompat. Keadaan ini pula yang menimbulkan suatu pernyataan yang biasa dipakai untuk membedakan pocongk asli dan pocong palsu dimasyarakat.



Kepercayaan akan adanya hantu pocong hanya berkembang di Indonesia, terutama di Jawa dan Sumatera. Walaupun penggambarannya mengikuti tradisi muslim, umat beragama lain pun ternyata dapat mengakui eksistensi hantu ini.

Menurut kepercayaan masyarakat, hanya ada 2 cara untuk melepaskan diri bila dikejar oleh pocong. cara pertama adalah bersetubuh dengan bumi atau yang biasa disebut tiarap dan cara kedua adalah jalan berkelok-kelok seperti cacing. Kedua cara ini diyakini sangat efektif oleh masyarakat dipelbagai daerah.pocong sering kali mewarnai cerpen atau cerita bertemakan misteri. 


Kepercayaan akan sosok yang satu ini membawanya hadir kedalam layar lebar. Film yang sudah dirilis menggunakan sosok ini diantaranya "pocong" pada tahun 2005, "pocong 2" pada tahun 2006, "pocong 3" pada tahun 2007, dan 40 Hari Bangkitnya pocong.


sumber : wartawarga.gunadarma.ac.id

4 comments:

Fiza Suhaimi said...

seram tengok gambar pocong tu. harap malam ni boleh tido dengan jayanya tanpa setiap masa tengok "ada tak bawah katil" :D

Mazru Majid said...

koi pernah jumpe pocong...kisohnye berlaku hampr 10 tahun lepas...

rupenye spt wajah manusia,cuma saiznye ajer besor dari kite..tingginye sj mungkin 7-8 kaki...

kain kafannye masih kelihatan baru..dgn tanah merah disana sini..

mungkin hari tu Allah nak buke hijab koi utk tujuan keselamatan koi sendiri,alhamdulillah koi sempat melarikan diri....

takut woo...sampai ke hari ni tak dpt lupekan wajahnye,dgn mate merah seakan org sakit mata..memandang dgn renungan tak puas hati...

hantu ni benar adenye..koi da jumpe.

Ash Give said...

wooo aku tak pernah tempak benda benda mcm ni.. mintak dijauhkan

Syazana Zainn said...

janganlah jumpa benda2 merapu ni -,-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!