Sunday, July 15, 2012

Tips Memilih Buah Durian: Tips Elak Terasa Panas Atau Mabuk Durian


Sekarangkan musim durian, durian besepah di sana sini.. ramai yang suka makan durian tapi tak tahu memilih  durian yang paling ohsem.. so, di sini aku nak bagi beberapa tips nak memilih durian yang masak, manis dan enak.. tpis dipetik daripada tempo.com...

Bergantung kepada jenis.. D24, musang king dan sebagainya, tapi sebaiknya pilih buah yang bulat sebab di setiap ruas nanti akan mengandungi isi durian..

Pastikan tangkainya bukan daripada potongan pisau.. bermaksud buah itu jatuh sendiri daripada pokok..dan jika tangkai itu dipotong dan dijilat ia akan terasa sedikit manis.. tanda durian itu cukup matang dan sedap.. so sila jilat tangkai durian ya hahaha

Pastikan durian mengeluarkan aroma yang kuat dan bau sedap.. sebagai tanda durian itu matang.. tapi jangan pilih kalau bau macam kentut durian.. tu mungkin durian kat dalam dah buruk hahaha..

Jika anda terasa panas, atau mabuk durian.. berikut adalah tipsnya..

Segera makan buah manggis kerana ia boleh membantu meleraikan dengan cepat karbohidrat yang tinggi pada durian di dalam perut..

Atau minum air putih daripada kulit durian yang sama fungsinya seperti buah manggis tadi..
Ok itu jep.. selamat melantak durian.. bye..


Tag: Gambar buah durian, musim durian di perak dan johor, jenis durian malaysia, cara kupas durian, cara makan durian, elak panas badan makan durian, elakkan mabuk durian, pokok durian tinggi, durian gugur, kentut bau durian, tips pilih durin yang matang, tips pilih durian yang masak dan sedap..

23 comments:

cimöt said...

orang pakar doyannnn laaa katakan..

blog-tips-kurus said...

tokey ade durian kampung tak??
(>.<)

Cik TeN10 said...

Itu lah mak aku ckap diorg pakat terjah dusun durian pak long aku..siap buat kenduri mkn pulut durian beramai-ramai lg..aku yg jauh diperantauan ni hanya mampu telan air liur je la.. Huhuhu kat sni ada durian dijual tp tak byk.. Sebijik 40~50 hingget ko tahu ?! Au cium2 tak bau langsung durian tu..so aku pn batalkan niat nak beli..kang nyesal lak beli mahal nak mampos tp rsa tak tera mana pn..

si robot comel said...

kita tak makan deyhoyan,hehe

khairul akmal bin azman said...

air manggis pun le gak kan
terbaik la..


pasni standby manggis la

after melantaq durian

lilypelangi said...

hari tu saje beli durian gn manggis , tak sangka padanan yg betul ! wee

ABU said...

selalunya orng yg jual durian tu dia akan jual manggis sekali..

onie said...

tapi tapi tapi tapi,aku boleh masuk 2 ulas je wei :')

ABU said...

sah onie bukan peminat durian tegar hahahaha

the malay male said...

patutlah pernah tgk org letak air dalam pangsa durian n minum... ingatkan dia buat mende.. huhu

Chic Na said...

bagusla tips ni utk mereka2 yg suka durian. :)

Azham Vsvc said...

hehehe...I da x boleh makan banyak-banyak...kena catu bilangan durian yg dimakan hehehehe......

hani said...

aku dah lama tak makan durian setelah berlakunya satu tragedi swktu kecil dahulu.

ABU said...

oh ni kes trauma la ni keh keh keh..

APAN said...

bab pilih durian, mmg fail...pandai makan je aku pun...membantu artikel ni...bagus2...

tirahzairi said...

pebret aku...okbai~

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

akak antu durian..gud tips cara nk pilih durian tu! tp agak pelik pula bila nnt org melihat akak menjilat-jilat tangkai durian haha

inche hlovate said...

i love manggis *tetibe

Lizzie Yasmin said...

Jilat tangkat. Ok 1st time aku dgr.

Edy Fee said...

kiranye lepas ni nk mkan durian kne ade mggis skali la.hehe wah dpt kan dua buah skali..cun gak

onie said...

masalahnya semalam aku tibai 10 biji durian crepe,hahaha..

chemay said...

dah lenguh dah perut dok melakukan proses pencernaan durian.
hihi

abah khalisha said...

sedap btl tgk durian ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!