Friday, December 2, 2011

Terputus Pahala Amalannya

"Apabila matinya seorang anak Adam maka terputuslah pahala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariahnya, ilmu yang dimanfaatkannya dan doa daripada anaknya yang solehHadis Riwayat Muslim

31 comments:

syakey said...

itu lah yang kita kena ingat. bila mati, yang tinggal itu, dan kepada bonda dan ayahanda yang dh pergi, kena usaha buat bekalan pahala untuk bonda dan ayahanda tercinta. bukan menambahkan dosa untuk mereka.

cantekk said...

ermm....
aku harap aku dpt jadi anak yg solehah spaya doa aku dpt mendoakan utk mak abh aku kelak...dan mintak2 ada la rezeki aku mempunyai anak2 yang soleh n solehah yg dpt mendoakan utk aku pula nanti.... Amiin..

Syuxer said...

betul hadis tuh bagitau..kita dok kumpul2 harta banyak2 tapi tak sedar yang itu bukanla menjamin kita selamat dalam kubur, lainla kita laburkan duit tuh untuk saham akhirat..

semoga kita tak dipukul bertalu-talu dalam kubur, dahla gelap, sorang2 pula tuh..memang mengerunkan

SoLy SoLicious said...

tingkatkan amalan sedekah kite.... jgn kedekut ilmu..kongsi pengetahuan kite nan org lain jugak... dan didiklah anak2 spy mentaati Allah

Rtp Farra Arisha said...

makanya jangan mudah riak serta takbur pabila mendapat sesuatu di dunia ini kerna tidak selamanya ia kekal..emm, do the best, you will be rewarded the best too! insha-Allah :')

ekabukanmakcikkau. said...

kau tepek nama kau dekat kubur tu , aku ingat kau punya kuburlah tadi . heheh .

blog-tips-kurus said...

harap2 sempat dapat anak soleh/solehah..

adwafarahin said...

bila kita mati hanya doa dari org2 sekeliling yg sgt2 diharapkan

kajaharuna said...

mati tak kenal usia..

rara pinkmafia said...

buat lah pahala selagi hayat.

Dr Zatiel Ismail said...

nice

Azham Vosovic said...

hurm...netul tu bro...entah mcm na nasib kita kat sana nanti huhuhu

Syazwan Che Deraman said...

bila aku tengok kubur dan tengok orang mati.
mula insaf.
aduh.

Yatie Awang said...

untuk apa umur yang panjang, kalau kita tak mampu memanfaatkannya

~SaL IjOu~ said...

mudah2an aku jd anak yg solehah..& dikurniakan anak2 yg soleh & solehah..amiin~

apik pehe said...

ehmmm..kat dunia la masanya untuk kiter buat kebaikan

Afzainizam said...

Ya Allah,
aku lemah aku banyak dosa,
aku suka mengeluh,
aku kerap lalai dan alpa,
Ampunilh aku Ya Allah,
ampunilh diriku dengan pengampunan
oleh sifatMu yg Maha Pengampun,
Maha Pengasih&Maha Penyayang..
Mudah-mudahan tanpa banyak hisab
dan tanpa banyak syarat,
sebagaimana ibubapaku mmaafkn aku tanpa syarat,
mengasihiku tanpa mengharapkan balasan



______________________________

Ya Allah ampunilah ibu bapa ku
rahmatilah mereka
dan limpahkan RahmahMu kpd mereka ..
mereka yang mengasihiku tanpa syarat,
maafkan mereka
dan limpahkan kasih sayangMu kepada mereka tanpa hisab
dan tanpa syarat
maafkan mereka
uzurkan kekurangan-kekurangan mereka
tempatkan mereka di dunia rahmat Mu
dan di akhirat redha Mu

ameeennn ya Rabbal 'Alamin

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
claim insurans motorsikal langgar kereta

Bella Bell said...

kadang2 aku rasa beruntung bila aku jadi guru. alhamdulillah.


marilah kita sama2 mengejar akhirat. :)




hai abu. lama dah tak singgah blog ko. hehe. :D

ciK LyndaWawa said...

atleast sdekahkan al fatihah unt si mati setiap kali pas s0lat...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

kiter pun akak pergi ke sana ituew yg pasti...dunia hanya sementara akhirat kekal...semoga amalan kiter di terima olehNYA IA

dill said...

time kasih atas ingatan, kawan

dill.

YOUsoF said...

Entri penyelemat yang sangat bagus! ;)


Semoga segala amalan kita diterima aminnn. Ntah bila tiba giliran roh kita ditarik...

TiraPengemis said...

tacing la plak baca komen2...
tgk kubur pon da scary...sbb xcukup lagi amalan yg nak dibawa kesana...

Cik TeN10 said...

Mgkin hari ni kita dgr berita kematian saudara kita.. Mungkin hari ni kita ziarah org meninggal.. Giliran kita pasti akan tiba.. Takut nak menghadapi sakaratulmaut.. Sama2 kita siapkan diri dgn sebanyak mgkin amln sbg bekal utk dibawa ke sana.. Semoga kita dimatikan dlm keadaan yg beriman.. Thanks for this entry !!

Aien Not Alien said...

menunggu giliran bila-bila masa sahaja...

zureen said...

berbuat amal lah selagi kita hidup di dunia..

semutsengal said...

Err,

harap anak aku sentiasa doakn aku.

Liyana Zahim said...

Insaf~

sha my heart said...

kat dalam sana kita akan ditanam, dosa pahala akan dihitung.

Sarah Mohd Saleh said...

tkt klu kredt phla xckup.wuwu

Anak Wak Mail said...

rajin2 lah bersedekah..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!