Sunday, November 6, 2011

Gambar: Majlis Gotong Royong Korban, Surau Al-Ehsan Taman Puchong Permai

Macam biasala kalau tibanya Hari Raya Aidiladha pasti ibadah korban akan dilakukan di sana sini.. biasanya buat kat masjid masjid, majlis rukun tetanggan kawasan perumahan dan jugak di kampung.. rasanya di kampung lagi meriah ye dak?

Haiwan yang menjadi korban biasanya kat negara kita ni lembu lah.. kerbau agak jarang, unta lagi la.. unta pun aku tak pernah tengok.. dalam tibi jak banyak..

Ibadah korban sesungguhnya mempunyai banyak kelebihan, Rasulullah saw. bersabda:
“Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Korban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang korban). Sesungguhnya binatang korban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah korban itu sebelum darah binatang korban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah korban kamu.” Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan Hakim. Wallahuaklam (al-futhuhat.blogspot.com)


Dan hari ni aku sempat gi tengok Majlis Gotong Royong Korban anjuran Surau Al-Ehsan Taman Puchong Permai, dua ekor lembu telah menjadi korban..err tengok je la.. tak tolong pun sebab dah ramai sangat orang.. btw, lembu adalah sumbangan daripada YB Dato Dr. Haji Mohamad Satin ADUN 29 Seri Serdang..

 Masyarakat di sekitar kawasan perumahan yang hadir, ramainya kanak kanak banding orang dewas.. suka sangat diorang tengok lembu tu kena sembelih..hehe..

 Lembu yang telah di sembelih.. wah kemain lagi pacik bomba tu.. hebak la, terfikir kalau tak de dah orang orang tua yang gigih macam diorang ni.. siapa lagi yang nak buat.. kena belajar ni..

Menyiat kulit lembu, sib baik aku jadi wartawan bebas time ni.. kalau tak aku pun join sekali menyumbangkan tenaga.. yeah!! alasan hehehe.. sebenarnya kalau kat kampung, aku adalah harapan, harapan tuk timbang timbang daging korban je la... hahaha.. 

Daging yang ingin diagaih agihkan untuk orang ramai.. aku tak ambik sebab rumah aku ni tak de peti ais dan tak de dapur.. aku nak masak kat mana hahaha.. lagipun aku tak reti nak masak masak daging ni.. maklumlah bujang tarang tang tang.. makan luar jak.. 

38 comments:

kajaharuna said...

serius.. endak pernah saya pi tengok kalau lembu mau di sembelih..

onie said...

alasan takdak peti ais la dapoq gas la,arang ada naaaa,haha :P


ganas tak lembu tu?

ABU said...

onie: lembu tak garang.. tenang je, macam tau2 je nak kena sembelih..

kaja: tu la ko.. ndak mau pgi ikut pacik2mu potng lembu..hehehe

d_LA said...

happening..happening..salam aidiladha abu..samat mkn daging la yer

محمد رازيق said...

haha.. bestnya bro.. join la skali potong2 tuh :))))

Edy Fee said...

meriahnye..ko tolong skali tak ? hehe

Azham Vosovic said...

saya tak boleh bau daging....huhuhuhu

lieynanilaz said...

alasan jadi kameraman...tahun depan join tau!!kata nak belajar...larikkk

Fatin Mraz said...

heheee..wartawan bebas ya?
naper x join melapah sekali.. hehee

salam idul adha utk abu dari fm..;]

Daddylicious said...

bab melapah mmg penat gila...

Bro Ahmad said...

jurufoto ni tentu dapat daging lebih ni.

Qaseh dalia adelia said...

budak2 mmg suka tengok hihi , kalau kat kg ni selalu tgk ayah sembelih lembu

adwafarahin said...

gamba abu mane? hehehe

ade dpt share lebih ke amik gmba nie? :D

Yatie Awang said...

meriahkan bekerja ramai2 ni...

Bidadari Syurga said...

buat sup aja dik... terbaik.. senang sup... olololo.... baguslah tolong gotong royong tu... seronokkan...?

p/s: btw... Secret 7 Writer tu ada mcm2 genre@jenis cerita... adik pilih aja cerita yg sesuai dengan adik... dtg tau...

kim heeruul said...

meriah nye..ramai pulak tu yg dtg..

Cik tikah said...

besarnya lembu tuh =.='

Ini Kisah Tia said...

okey sekarang aku tau sudah aku nda berani tengok secara live depan mata ku .. huhu

Syazwan Che Deraman said...

kat kampung aku, pernah sembelih unta.
tapi aku tak sempat tengok.

kat kamoung aku kan.
sembelih sembelih ni selalu dibuat dirumah..bukan di kawasan masjid. :)

semutsengal said...

aku penah tengok. Banyak kali dah.


Berlagak tak aku ? HAHAHAHAHAH

KhaiRin said...

la awt x amik? bg kt chek msk hahahha

syafiqakarim said...

meriah juga dekat kl.buat masa ni xpernah lagi aku raya haji kat kl.
mcm bosan je.so mesti ajak mak blk kampung punya.atok buat korban tiap thn.kahkahkah.br syiokk

Afzainizam said...

kat kampung aku tahun ni meriah sikit.. 18 ekor lembu tumbang lerrr...

Alhamdulillah ... adalah sikit dapat merasa daging korban ni..

Cuma bukan senang gak nak melapah daging ni kalau tak pandai memang susah sikit...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
Selamat Hari Raya Aidil Adha
pada Korang semua yerr
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
diy polishing head lamp kereta

rara pinkmafia said...

xsmpai hati =(

Saiazuan said...

wahh meriah smbutan kt tmpat ko bro :D

p.s congrats dah ada 900 follower :D

ciK LyndaWawa said...

selamat hari raye....=]

akoo pae said...

huhu tolong la sembelih weii

Umie Artoqiemie said...

aku tutup muka tgok entry ni..
aku takut darah.. selamat berqurban.

si robot comel said...

hai wartawan bebas,haha wa tahun ni rugi sebab tak dapat tgk lembu sembelih,sobsob

Fara E's said...

tak nmpk lu pun , hhaa

adidahzubir said...

tahun ni aku tak pegi surau pun sebab aku kerja pagi T___T

Gen2Merah said...

kebetulan kami di sini pagi tadi pun sempat mengadakan upacara korban... memang seronok bekrja sama melapah daging korban ini..

Salam kunjung mengunjung ye.. ada masa jenguk2 lah blog Gen2Merah ye.. salam persahabatan.. (",)

rozeeta rashid said...

tak pernah tengok orang sembelih lembu. macam ngeri je. hehe.

amna said...

ngeri tgk lembu dh trlentang dgn darah. pengorbanan... :')

*salam iduladha..

misTeaRed said...

salam a.adha :)

APAN said...

kira pegi tangkap gambo je la nih...at least pegi la gak kan.aku x pegi pun.ada org kampung dekat2 umah ak wat...amek la bro, masak kat kedai.boleh dpt murah sikit kot.yg lebih bagi toke...

cantekk said...

patot la asik mkn kt lua je,,,, xde dapur upenye =D.. cepat2 la kawen, jimat skit duit tu...

stalker hebat ! said...

dapoq pon tade? parah ang nihh.



mwahahhaha^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!