Wednesday, November 9, 2011

Bahaya Jika Anak Muda Berkata "Aku Tak Suka Politik!!"


"Anak muda generasi bangsa".. itu adalah hakikat, yang tua akan pergi dan anak muda yang ada sekarang ni akan mewarisi apa yang ditinggalkan.. ok semua dah tahu.. aku saja nak cakap tuk intro hehe..

Kalau korang tanya aku pasal pandangan aku pasal politik negara kita ni.. aku akan jawab "ada kukesah!!" gitu kan kah kah.. "aku tak suka la politik, malas nak ambik tahu".. pegi mamps la.. ini serius, orang lain tu ade lagi yang lebih terok sampai tak daftar mengundi langsung..

Ramai anak muda sekarang ni tak suka sangat ambik tahu pasal politik.. mungkin dorang tengok sendiri daripada media massa, internet etc.. tak nampak mana bestnya berpolitik ni, semua gambaran seperti fitnah, rasuah, sodomi, video seks, cakap besar, janji kosong, gipang dan banyak lagi la.. "tak de politik yang bersih".. inila sebenarnya menyebabkan generasi muda tak suka ambik tahu sangat pasal politik..

Sama ada kita sedar ataupun tidak, itu adalah sesuatu yang berbahaya.. kenapa berbahaya? sebab kita generasi bangsa la..

Bukan nak rasict ke hape.. cuma aku nak nasihatkan tuk diri aku dan jugak teman teman sekalian, kalau kita tak daftar siapa lagi yang nak mengundi? cuba korang bayangkan jika kebanyakan tempat bilangan pengundi adalah bukan melayu? padahal ramai je kat situ bangsa melayu, cuma diorang je yang tak nak daftar hak sebagai pemilih.. tahu tak undi itu menunjukan suara di sesuatu kawasan? cuba korang bayangkan jika politik negara kita ni bukan lagi dikuasai oleh orang melayu, sebenarnya melayu masih kuat adalah disebabkan politik itu sendiri masih dipegang oleh orang malayu, cuba banyagkan kalau dah tak de ape dah.. cukupla kalau dari segi ekonomi kita dah tertinggal.. fikir fikirkanlah..

So, marila kita bermula dengan mendaftar sebagai pemilih, tambahkan bilangan pengundi melayu dalam rekod  SPR.. at least bilangan pengundi melayu tu masih ramai lagi..

Dandan aku nak nasihatkan orang padahal aku ngundi ke tak sebab tampat aku mengundi nun jauh di sana kat lahad datu.. but at least..

52 comments:

Lieyly ︱ Alia said...

<--baru 18..kihhh3 !

lilypelangi said...

sy lom boleh undi.. heee

Fathiah Hamim said...

sesapa yang boleh undi tuh, pi lah daftar yea.
gua tahun depan baru boleh.
tuh pun lambat lagi nak tunggu penggal seterusnya. T_T

ABU said...

ishh bnyk readers underage ni hahahaha

sergeant keroro said...

baru 19, hehe :P

Syuxer said...

aku dah daftar mengundi..time to ubah pe yang patut hehe..:)..semoga PRU nanti aman

stalker hebat ! said...

tunggu sampai masa baru aku daftarla. hahha^^







**mmg betol pon ape yg kau ckp 2. kita nie generasi seterusnye. tapi kau kena pk gak politik skg makin kotor.

Bella Bell said...

aku dah boleh mengundi.. hehehehe..


'malasa' tu apa abu?

kajaharuna said...

politik tu apa??
hahahahha, ini lagi melampau kan ayat politik tu endak tahu..

tak ambil kesah pun pasal politik bagai ni.. fuhhh~~

Afzainizam said...

Pada aku kewajipan kita sebagai rakyat adalah memilih pemimpin... So kena sedar benda ni amat penting ... daftarlah kita beramai-ramai yerr

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
diy tinted film headlamp rr taillamp

nub said...

budakbudak tak pandai ngundi lagi, mukoi pandai.

hahaha

dill said...

abu, undi pos :)

dill.

delarocha said...

daftar je tapi tak mengundi tak bleh jugak..ahakss

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

mmg betul apa ko ckp..

adwafarahin said...

aku x daftar ngundi lg nie -___-

Aki said...

Saya baru 16 tahun bos Abu.. Ha ha ha..

leya said...

baru dftar aritu..sje dftar lambat knon blom msuk umur ngeh3..

amir aizat said...

akan mengundi 2 tahun lgi, haha

semutsengal said...

aku tak dftar lagi. Haiiihhh, bila tah.

KhaiRin said...

apa yg sy perhatikan golongan sebegini terdiri drpd mereka yg malas membaca. bla malas membaca = malas berfikir

Finaz Jaafar said...

agree!!!
dah kalau semua pikir taknak ngundi, malas undi memang pasni siapa nak undi??
undi hantu atau hantu yang mengundi..??lalala~

ena meina said...

lg sebuln lbh nk cukup umor,bru ak dftr..hehe
dgr rumour pilihn rye thun dpn bln 3,tol ke? : )

Afiq Din said...

student n blh masuk politik ke?
kerajaan skg n klu stdt undi dorg, xde pape pon...
tpi klu undi pembangkang nk banned la, kne kick la...
haishhh

Ini Kisah Tia said...

aku belum cukup umur .. tapi aku sebenarnya ekksaited mau mengundi jhoooow :)

Ezad Skytech said...

aq tak daftar mengundi lagi ni...heee~

YOUsoF said...

Aku dah layak dan dafar pun. Tak sabar nak rasa pengalaman mengundi ni.. ;D




Betul lah kau cakap tu. Benda belum nampak kita boleh la buat² tak ambik tahu. Jangan sampai melayu sendiri 'lumpuh' di tempat sendiri sudahlah...

syakey said...

aku tak saboo dh nk g ngundi,tp tak cukup umo ahh. XD

budakampung said...

jauh lagi perjalanan gua nk mengundi..haha..tapi seyes gua tak suka politik~mengundi tu mesti la kot..tapi malas nak ambik tau sangat pasal politik ni~

reez said...

sedih bila anak bangsa xnak daftar mengundi,tak tahu hak, tak tahu kepentingan mengundi

Bro Ahmad said...

ishh terasa ni huhhh, nak gi spr jap hmm

NURUL NAJWA said...

maaf,x ckop umur,, muahahaha

Cik TeN10 said...

aku pun malas nk ambil pusing sbb politik kotor.. dan aku sdri xtahu nak undi mana satu.. xtau mana yg patut dipilih.. tp tu lah.. kl xundi kang org melayu tenggelam lak..

si robot comel said...

tak cukup lagi setahun ni,tapi hati berkobar-kobar nak undi,tapi bila wa tny dekat kawan wa dorang semua tak nak undi, haih.

APAN said...

betul tu bro...undi or tak, tu blakang kira...yg penting gi daftar dulu.aku pun belom penah mengundi lagi...sebelom ni x cukup umo lagi...lps ni, insyaallah :)

konde said...

politik tuh relativ :)

sudah aku follow :D

cantekk said...

ye anak muda la akan pegang tampuk negara satu hari nti, biar la derang amik tau, tp semoga derang pk dalam2, jgn smpai tlalu taksub, hancur la negara aku nti

sha my heart said...

Politik sekarang ni sangat kotor. dulu aku suka ikuti perkembangan politik tapi sekarang ni dah menyampah dah. sebab terlalu kotor.

tak suka tak pa, tapi wajib daftar undi. kalau tak, bagi kaum lain memerintah, jenuh la kita wei..

jemput tanya:
meh tanya aku apa yang korang nak tau

misTeaRed said...

blom undi sape2....kalo pak abu tercalon...saya undi pak abu...hahahha

Puteri Iqa Izyan said...

selalu jugak mcm tu. hakikatnnye kite tak boleh ckp mcm tu.

:D

Fara E's said...

saya pun 18 , haha

onie said...

kmk terima alasan ktk...nasib nun di sana,haha...

[PCL] said...

pakat-pakat daftar dulu pd yang dah boleh mengundi tu..bagus saranan anda.., nak buang undi ke tak , tu belakang kira..

fathiahRAIHANA said...

Hmm 18 lagi , takleh lerr, hihi

alif haris said...

anak muda tak boleh ckp tak suka .. nak tanak mesti melibatkan diri.. sbb kita ni la penentu masa dpn negara

schaze zainn said...

aku dah leh vote..ahaha

tp aku tak sure nak vote sape.

kalo mcm AF ke Mentor ke kan bagus..muahaha xP

aku budak gunung said...

mereka yang tidak berpolitik seakan hidup tidak bertamadun

senyuman utk abu =)

anamizu said...

aku baru 17 1/2 tahun..x bleh mengundi lagi nih.





luv,
cik ana

Daddylicious said...

dengan pantasnya mengemas...haha

cik sakdi said...

abu..kan masa undi tu leh cuti kan.. balik la..leh lawat kampung skali. hehehe

ABU said...

cadangan yg bagus ni.. kalau ada parti yg bagi tiket free mmg aku balik hahahahhahahaha..

Niena Pengembara Ilahi said...

pencuri kalo dia nk mencurik dia xkira dh rumah tu tgkat brpe hehe, haritu kondo abg kena msuk perompak, kt stu mmg secure tp tah cmne la leh msuk,mmg propesnel la pncurik tu.klo nk cari umah sewa kt mudah.com je snang, hritu iklankan rumah xsmpai 2 hari berduyun org kol.

fauzi said...

p=p
politik = penipu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!