Saturday, May 7, 2011

Tutorial auto publish entry untuk blogspot

Mula mula dulu aku ingat lagi diorang blogger sebut pasal auto publish entry ni.. aku pelik apesal dorang post entry tengah tengah malam buta, dorang tak tido ke?.. pas tu aku tanya, then dorng cakap dorng buat auto publish.. ooo.. cam tu rupanya..

Bagus tau auto publish ni, sebab kita boleh schedulekan entry kita supaya blog kita sentiasa update.. tengah malam pun boleh update jugak.. time kita tido mengangkang blog kita update dengan sendirinya.. baru la pembaca kita tak lari.. <--ayat macam haram je kan.. .hahahaha

Orang macam aku ni bukanya cerdik sangat, duduk jak depan lappy terus ada idea tuk buat entry, kadang kadang tu busy, tak de masa nak online... ada dalam sehari tu banyak idea masuk atau masa free, tapi kadang kadang tu tak de langsung,.. so time yang ada masa dan idea tu buat la dua tiga entry then schedual kan dia, atlist satu hari tu ada la entry yang kena post..

Kalau korang search, memang banyak korang akan jumpa benda ni.. tapi tak pe la, bagi la can aku nak bertutorial jugak..hehehe.. kalau yang dah tahu tu diam diam je la ya..

Cara dia mudah je..

1. Kalau korang dah buat enrty kat new post, bawah sekali, cari perkataan 'post opstion', pastu korang picit la dia (gambar 1)..

2. Pas tu korang pilih 'scheduled at' dan setkan tarikh dan masa korang nak postkan entry tu.

3. And then tekan je butang publish post..dia akan kuar dalam macam gamabar nombor 2.

Macam tu je la..mudah kan.. keh keh keh.. kalau nak edit masa dan tarikh dia pun still boleh since dia tak post entry tu lagi..

gambar 1

gambar 2

Entry ni jugak adalah auto publish.. hahaha..
ok itu jak.. bha, selamat berhujung minggu..

22 comments:

Anonymous said...

tu sbb kalau nak ehem..ehem dimulakan dgn doa..org skrang tidak nawaitu nak kawin hanya c2 jer xde tomakninah..main balun jer...so sila belajar dgn guru baru xde bende2 tu berlaku ....

cayob said...

waaaa bagus lah abg ini...muah....na kalau sudah tahu.....apa lagi....auto publish hingga bulan depan....hehehe

KurekureKecik said...

eh..sy baru tau.... :P

Aisyah Aina said...

wahhh!baru tau ni..thanks...tak sabar nak try :)

Jue said...

penah buat skali jek, skang idea berblog dh ke laut, so malas la nk guna auto publish ni.. hihi

saya YANA said...

nice tuto.. hehe...

ABU said...

@anonymous..saya sangat bersetuju dngan anda..:)

@ayob..blh bha kalau kau..sampai tahun depan terus..

@kure2..kan, try la buat..

@aisyah..yes, try skrang juak..hahaha

@jue..tak pe, kalua nnti rasanya nak guna blh..:)

ABU said...

@yana..thanks yana..:)

czueka zulaikha said...

punya da berbulan BW baru jupe tutorial ni haha
teng's la incik abu kalo tak, smp bile2 pun ta taw =.=

*na buat utk post bulan dpan :P

ABU said...

keh keh..terus nak buat tuk bulan depan :P

Far8 budak baik said...

aku lum penah buat lagi..
tq ajar der..peh peh..
dah boleh jadi cikgu ni.
hahaha =p

amny said...

owh...pasni bleh r try..^^


heheheh



ehh>> stdy uitm mne??


p/s~masukkan blog ni dalam bloglist sye ye..

Ayie said...

sungguh aku baru taw.. tak pernah tau pun adanya option nih.. thanx bro.. ^^

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selamat Hari Ibu...”Mummy I love You”...
~~~~~~~@@@~~~~~~

Adoiii aku ni bab IT tak berapa tau... benda cam ni aku baru ajer tau... kesian kan.. itum pun ko yang terangkan kalau tak aku tak tau pun... thanks

adwafarahin said...

da agak da nie mst entri autopublish
hehehe

nyway tengs abu!

Miecyber said...

Saya pun selalu guna auto publish sekiranya saya pergi out station.

Osama Laden seorang Idola

sudeh said...

ouhhhh~
patot lerrr. ingat kan mereka2 bloggers nie dok 24 jam depan lappy =='
hehe!
btw, thanks for the great info ;D

zazaw said...

aku pun rasa aku tak penah terai bende ni lagi
ahahah

Jierah dongsaeng said...

tau dh. tapi tak penah cuba g. wahaha

Ini Kisah Tia said...

hehe . dah pernah try . bagus juga ni . blog boleh sentiasa berhupdate . hehe

Anonymous said...

Terima kasih untuk blog yang menarik

M Hakim Faiz said...

Good tutor

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!