Tuesday, May 24, 2011

Manal al-Sherif: women driving campaign

Aku baru tahu sebenarnya di negara arab saudi wanita tidak dibenarkan drive kereta.. satu satunya negara di dunia yang tidak membenarkan wanita temptan mahupun wanita asing untuk membawa kereta..

Manal al-Sherif telah ditahan oleh pihak berkuasa arab saudi sebeb dia membuat rakaman ketika sedang memandu dan mengupload vedio itu ke dalam facbook dan youtube. Ini adalah tindakan beraninya untuk mendorong wanita melakukan perkara yang sama bagi memberikan hak sewajarnya kepada mereka..
Dia bersama sekelompok wanita lain menubuhkan 'women driving campaign page' di facebook supaya mendesak pihak berkuasa menarik balik larangan memandu kepada wanita di negara itu. Bagi mereka, sekiranya tidak mempunyai adik beradik lelaki yang boleh memandu kereta, mereka terpaksa membelanjakan $300 hingga $400 sebulan untuk membayar pemandu lain..
more info, klik kat sini..

Kasihan kat diorang, godek godek kat internet sebenanya ada banyak lagi hak hak wanita seperti yang ada kat malaysia ni tidak diberikan kepada wanita arab saudi.. 

Manal al-Sherif

13 comments:

fikri FAUZI said...

perghh. bia betul bro! aku pun baru tau ni..

cucu umie said...

memng itu pon yg terjadi..isu dah lama terjadi..kalau tak silap ayie sejak 2007 kot cuma time tu blom extreme lg..

yott said...

yup..mmg betul..wanita kat sana bnyk benda dorng x ley buat...nak belajar tinggi2 pun susah...
nasib baik jd rakyat malaysia..sigh

rara pinkmafia said...

hmm kesiannya.knp pulak tak bg.hmm pelik lah.

cayob said...

bagus idea tu..kenapa malaysia tak buat...ada juga kerja lelaki hahaha

syrupmasin said...

gile kesian pompuan dekat sane..

cik najihah said...

nice entry..
btw jom beli inner tudung tu kt awek :)

Not really a writer[Ez] said...

biar betul xleh bawak....reason die ap...

Ija AppLe :) said...

yeke..bru ku tahu. . .O.o

cantekk said...

ape pasal tak kasik ppuan drive? rase tercabar la tu ;-p

hidup mmg penuh cabaran pe

ABU said...

fauze:ya mcm tu la yg aku tahu..:D

cucu:oh ye ke..aku baru tahu..

yott:ksian kan..aku bru tahu..

rara:kasihan kan..

yob:na ko sorng jak yg setuju tu..

masin:yan..:D

najihah:single..tak de awek..:(

ez:yup betul la..alasn aku tak tau..islamic sngt kot..ntah :D

ija:aku pun sma mcm ko, baru tahu..hehe

cantekk:peraturan negara dorng ..kena la follow..sebb dia aku aku tak tahu:D

APAN said...

aku tau gak la kat sana pompuan x boleh drive...
tpi x tau lak ada isu camni...siap dia buat page kat fb...
ni la masalah berbeza fahaman...
harap ada penyelesaian terbaik utk mereka...

miss.Addin said...

serious? wow tak bestnya. then mesti susah kan dorang kat sana HUHU

btw, cantik that gurl :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!