Sunday, May 22, 2011

Kisah sedih sepasang burung

 
seekor burung betina baru sahaja dilanggar oleh sebuah kereta akibat terbang terlalu rendah untuk mencari makanan... burung jantan ini datang dan cuba untuk menyelamatkan kekasihnya..

dengan perasaan simpati dan sayang terhadap pasanganya, burung jantan itu beberapa kali membawakan sedikit makanan dengan harapan burung betina tadi dapat pulih dan terbang seperti sediakala..

 namun demikian ditakdirkan burung betina itu tidak dapat diselamtkan dan akhirnya pergi untuk selama lamanya..

 menyedari pasangan kekasinya telah pergi meninggalkanya, burung jantan itu terpaku di sisi jasad burung betina itu.. ia berkicau sedih sekuat hatinya meratapi pemergian kekasih yang sangat dicintainya..

dengan perasaan sedih, di atas jalan raya burung jantan itu tetap berada di samping jasad kekasihnya dengan tidak menghiraukan lagi bahayah yang mungkin akan menimpanya di saat itu..

*jutaan orang berkongsi kesdihan ini, semoga menjadi iktibar kepada kita..
gambar diambil oleh jurugambar amatur di Prancis dan disiarkan di dalam surat khabar

32 comments:

harrazdani said...

kita manusia perlu banyak belajar dari alam ciptaan tuhan ini..."belajar dari alam"

adwafarahin said...

sian die
sedey :(

missdora said...

sedehh..

Senyum said...

hmm....kasih sayang sesama makhluk..hebat nya kuasa Allah...

Zetchi Henry said...

haiwan pun ada perasaan dan hati kan..
malah sanggup untuk menyelamatkan nyawa sesama sendiri selagi terdaya.\

tapi manusia sekarang ini terlalu kejam..
bukan saling menolong.
malah berbunohan pula..astaga

meaw said...

sedihnya, burung pon ada perasaan gak kan,bila tengok balik alahai,so sweet! hehe

Edina Kasyah said...

nice! ^^

mmg tersentuh bila baca entri ini. sokong harazzdani 'belajar dari alam'

hawiz said...

kesian..huuhu...

cucu umie said...

daripada gmbo burug itupon kita dh boleh dpt iktibarkan... kasihanilah mereka yang berada disekeliling kita..

bunga said...

pernah tau pasal ni..belajarlah dari sekkeliling..

cikcahya said...

sedih ye.
brung pun ada prsaan.

nfdeeda_zubir said...

ni betul betul real neh.
inikan burung, apatah lagi manusia kalau hilang org yang kita sayang.

mykhalis said...

memang betulla..haiwan juga ada hati dan perasaan

Miecyber said...

Haiwan juga ada perassan sayang dan sedih..

Faktor menyebabkan tanah runtuh menimpa Rumah Anak Yatim & Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa,Hulu Langat

sobri yaacob said...

binatang pun ada akal...
dan blas ksihan.. tpi manusia... lbih truk dri bntng kdg prngainya :(

Rtp Farra Arisha said...

haiwan sama mcm manusia jugakkk kann. tahu sedih, tahu gembira.

p/s: got the moral values via the entryyy :))

Cik Eliza said...

sedih nya ,, kesian , :'(

Papa Mifz said...

sungguh setia si jantan di samping jasad si betina....

syrupmasin said...

comel gile..kesian lahh

cik najihah said...

comel & sadis :(

アヌム ちゃん said...

burung pun tau syang mnyayangi..manusia ni sesetngah ada yg bersikap kejam sesama manusia..isk2..

Ain Zulaikha said...

hurm, sedih.... macam cite nur kasih.. hehe

Ija AppLe :) said...

sdey nye..cian mereke.. T_T

apik pehe said...

sedih kan..hati haiwan lagi mulia dari manusia

miss.Addin said...

haiwan lagi berperasaan mulia.

faiz said...

haiwan pon ada perasaan lebih mulia berbanding segelintir manusia sekarang..

fadh leyanie said...

ingatkan kisah manusia sahaja yang sedih..kisah burung ini juga..dah sampai ajalnya..

YOUsoF said...

Mahal kot moment ni!!


sangat menyentuh hati insan yang bergelar manusia....

ABU said...

dear all: setuju dgn korang semua.. kata kata yang bernas..terharu, sedih, bercampur baur..hehehe..

yang pastinya haiwan pun mempunyai sifat kasih sayng.. ini kan pulak manusia yg dikurniakan akal.. sepatutnya ia menjadi yg lebih baik daripada itu.. macam2..

pantun:
pucuk pauh delima batu.
sungguh jahat orang itu.

hhehehe:D

Ayie said...

haiwan pun ada perasaan.. =.=''

Shamsuddin Amin said...

terharunye... huhu

ABU said...

aye: tau tak pe...

udin: ngok la ko terharu, ari tu aku tengok ko ketok kepala kucen kan..han kan..hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!