Wednesday, May 25, 2011

Harga Ron95 dijangka naik 20 sen


Semalam AmResearch telah mengumumkan harga minyak Ron95 kemungkinan akan dinaikkan daripada rm1.90 kepada rm2.10 bermula bulan hadapan. Ini berikutan kenaikan kos subsidi yang di tanggung oleh kerajaan sehingga tiga kali ganda kesan dariapada pergolakan di timur tengah dan utara Afrika. Kerajaan memperuntukkan subsidi bagi Ron 95 ialah 30 sen dan meningkat kepada 90 sen seliter selepas kanaikan harga pasaran dunia (rm10.3 kepada rm 20.58 bilion).

Sebelum ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan telah mengumumkan bahawa harga minyak berkemungkinan akan naik dan rakyat perlu bersedia untuk menghadapinya.

Datuk Ismail Sabri juga berkata adalah lebih baik jika kos subsidi yang ditanggung oleh kerajaan itu di belanjakan kepada perkara yang memberi menfaan kapada rakyat seperti membasmi kemiskinan atau menyediakan perumaah untuk rakyat..

Sumber: malaysia today dan berita harian

*****

 Gambar daripada Caca Marba

So kesimpulanya bertambah lagi la kos hidup kita nampaknya.. untung untung kalau masi bujang, ni kalau dah bekeluarga, anak anak lagi, istri..wah.. memang sakit kepala woooo.. terfikir macam mana nak mencari pendapatan sampingan..

Secara lojiknya memang la harga minyak ni akan sentiasa meningkat. Cuba anda bayangkang hasil bumi yang di korek korek korek, lama lama akan habis jugak kan.. tahu tak berapa puluh ribu tahun masa yang diperlukan untuk membentuk petrolium.. so, bawak bawak la berfikir ya..

Yang paling penrting sekarang ialah masyarakat perlu bersedia dan mengubah cara hidup mereka untuk lebih  berjimat cermat.. jangan asyik nak merungut dengan masalah ini.. nasib baik lah negara kita ni aman, kalau bergolak, macam mana la nak menguruskan sumber kewangan negara.

Kerajaan pun satu, kalau dah cakap duit tu digunakan untuk rakyat, so gunakan la betul betul untuk rakyat.. ini cakap bagai bagai tapi hasilnya tarak nampak... celah bedah mana kebaikan kalau macam tu. Ini yang selalu membuatkan rakyat marah.. aku geram betul dengan pemimpin yang huha huha..cakap bukan main berapi... tapi tin kosong. selalunya peruntukan tu memang ada. tapi, masa duit tu OTW ke golongan sasaran, melalui bos bos ketua ketua taik taik.. ntah duit tu pegi mana ntah.. masuk poket Wallahu 'alam.. 

Sebenarnya aku nak buat entry pasal berjimat cermat, tapi hujung gujung aku dah ter emo pulak grrr.. cerita lain sudah.. nanti la aku sambung..

18 comments:

miss.Addin said...

minyak naik lagi, kos pun bertambah tinggi. lepas ni jalan kaki je la . haha

rara pinkmafia said...

ya Allah,knp truk sgt.knp smpai 2.10.dh mcm harga ron97 masa mula2 rara pakai kete dulu.haiiii apa lah nk jadi.

faiz said...

xtau nak cakap ape...harga naik pon org terpaksa pkai gak...nk jimay camne...org yg xselalu bwk kete pon bley pokai kalo harge camtu..

cantekk said...

ele,,masa ron97 naek tu siap ckp jgn riso, ron95 takkan naik...podacit..

tp tu la,,ala,,doposen je, ok kot..
gaya idup mmg kna ubah,,,
rokok naik tetap beli kan..
gula naik, tetap hari2 pekena teh kt mamak kan..

*bujang lg duit cepat nipis..arghhh

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??

vespa naza

eeemmm payah nak cakap.... minyak naik pas ni mesti rakyat naik darahhhh... yang pastinya kena cari altenatif lain camner nak jimat lepas ni....

Not really a writer[Ez] said...

biaq betoi naik lagi.......huuuh

qellissa said...

Asik naik je minyak lately ni..padahal dolu kita selalu guna ron 97 , bila dia ganti kan dgn ron 95 yg kononnya lebih murah.makin lama ron 95 ni da sama harga mcm ron 97 yg biasa kita pakai dulu kan...

shopping2u said...

SAYA RASA BANGGA SEBAB PETROL NAIK LAGI... DUIT MELIMPAH RUAH SAMPAI TATAU NAK LABUR KAT MANA... TAHNIAH PM SEBAB PRIHATIN DENGAN DUIT KAMI YANG BANYAK NI.. JASA PM AKAN KAMI KENANG SAMPAI KAMI ARWAH..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kalau betul duit subsidi disalurkan pd rakyat oklah..jgn kita rakyat je nk kena berjimat tp yg kat atas sesuka hati membazir..

Shamsuddin Amin said...

ak dah ckp kan....

hawiz said...

hurmm...makin naik jer...adoiii..

czueka zulaikha said...

naik itu berita biasa, cuba berita harga minyak turun, itu baru luar biasa! huhu
mintak kerajaan buat suprise kat rakyat hehe :P

cucu umie said...

alamak, mcm nie xjadi ah bwak keter pergi kampus..abis wet jer kalo ron95 pon aik nek ag..haha btw, maner boleh naikkan subsidi mcm gitu shje..xthu ker cos kehidupn skrng makin tngi,..kalo wet ptptn aku nek xper gak..haha

meaw said...

naik beskal fixxie jela lepas nih,hehehehhe !

Qaseh dalia adelia said...

naik basikal lah gamaknya hehe

bunga said...

xnak pk sbb mmg akan rasa terbeban..mybe bunga akan xdapat nak jaga mak kat umah lagi lau minya k terus meningat..sebelum ni pun kos minyak bunga mengampiri 600 sebulam..

z a z a said...

harga minyak asyik naik. bile gaji nak naik niii?

ABU said...

to all :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!