Saturday, April 23, 2011

William Shakespeare: sonnet 18

SONNET 18

Shall I compare thee to a summer's day?
Thou art more lovely and more temperate:
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's lease hath all too short a date:
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimm'd;
And every fair from fair sometime declines,
By chance or nature's changing course untrimm'd;
But thy eternal summer shall not fade
Nor lose possession of that fair thou owest;
Nor shall Death brag thou wander'st in his shade,
When in eternal lines to time thou growest:
So long as men can breathe or eyes can see,
So long lives this and this gives life to thee. 
eik! apasal tiba tiba bersajak ni..hahaha..ingat lagi tak korang sonnet 18 kat atas tu, dalam buku teks tingkatan 4 tak silap aku.. haram aku nak hafal dan faham maksud dia.. tu la mungkin banyak sangat makan semut kut!! sebab tu jadi bongok..keh keh..

Hari ni sebenarnya adalah hari William Shakespeare (26 April 1564 - 23 April 1616) meninggalkan dunia yang fana.. agak agak ada tak yang tak kenal dia ni..hehehe memang pun tak kenal.. tapi pernah dengar la jugak nama dia kan.. kalau tak marila sini ikut aku terjun kat Jurang Mariana.. ha! baca kat sini latarbelakang William Shakespeare sebagai seorang penyajak yang tersohor..

9 comments:

Shamsuddin Amin said...

abu...
bile hari kewafatan Rasulullah...???

adwafarahin said...

dean bg soalan sentap tuh abu jawab2!

*igt td da nk jd shakespeare da si abu nie

Shamsuddin Amin said...

adwa : saje je tu... haha

Abu: jgn sentap, nanti x mantap...LoL

GiveAsh said...

12 Rabiulawal lah..tahun gajah..
cit jer orang..hahahaha

WS ni pun terjumpa dlm google la..bengong lol...

mykhalis said...

sajak ni ada di tshirt semua budak kelas dulu..punya la suka pada poem nie

GiveAsh said...

best je saja ni kalau dihayati betul2..

awie ahmad said...

hrrrmmm.. sonnet 8.. poem favorite *** masa tingkatan 4... suka sngat.. Suka sgt baca serentak satu kelas dgn cikgu ooi

GiveAsh said...

ko semua saja ko suka..

Eera Shera said...

rasanya masa form 1. form 4 mana ade poem.short story ade la kan...

suka gak poem ni. ramai gak kot yang suka. poem penuh bermakna la kata kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!