Friday, April 15, 2011

Pengetahuan Entomologi

Entomologi ialah salah satu cabang zoologi (ilmu tentang kebinatangan) iaitu berkaitan dengan kajian saintifik SERANGGA, termasuk taksonomi, morfologi, fisiologi, dan ekologi diorang. Term entomologi juga digunapakai dalam bidang mengkaji kesan bahaya dan manfaat sesuatu serangga pada manusia.

Ok untuk mengetahui tahap ke-entomologian korang, sila jawap soalan kacang kat bawah ni:

Menatang dalam gambar kat atas tu tergolong dalam kategori apa? (jujur no Mr. Google)
A. kupu - kupu
B. rama - rama

Jawapan akan diupdate dalam tempoh empat hari. Thanks bagi respon..^^

19 comments:

Ayie said...

rama-rama.. sebab dia besar.. ^^

GiveAsh said...

like your answer..:)

adwafarahin said...

konpem la rama2

Ayie said...

kadang2 orang takley beza antara kupu2 dan rama2.. sebab, mereka hampir sama.. hahahaha.

kupu2, dia kecik, sayap dia segitiga je.. takde bentuk mcm rama2.. badan dia hitam, sebijik mcm ulat, tapi ada sayap.. rama-rama plak, ada yang bentuk ulat bersayap kaler ijau, kalau dalam gambar nih, kale kuning..

sekarang, cuba bezakan pulak antara penyu dan kura-kura.. boleh..?? hahahaha

Sumijelly said...

rama-rama la kot.......

eh..asal leh terjebak jawab soalan ko ni........hahaha

Sumijelly.com

Liza @ Adzriel AB said...

nak join tak?

http://adzriel.blogspot.com/2011/04/contest-tajaan-asterisk-boutique.html

iszieylyanziy said...

rerama,,,eh,,rama-rama,,ngee...

GiveAsh said...

adwa adakah anda yakin? hehe

GiveAsh said...

tq ayie..kadang2 tu mmg agak susuah nak bezakan antara rama rama atau kekupu..

beza antara penyu dan kura kura,..beza paling ketara ialah penyu hidup di air masin, kura kura hidup di air tawar, terdapat jugak beza dintara bentuk, corak dan size cenkerang...^^

GiveAsh said...

soalan anak kak sumi..awan warna biru ke atau putih?..jgn terjebak..hahaha

GiveAsh said...

rerama ke kekupu..cuba tengok betul2..:)

Stunner said...

kupu-kupu bu..tgk antena dia..kan bu...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
adwafarahin said...

ye saya pasti! hehehe :)

Shamsuddin Amin said...

ku bagaikan...
rama2... terbang bebas diudara...

tula lagu ella... rama-rama... =P

GiveAsh said...

along..ko jgn purak purak

GiveAsh said...

adwa..bagus bagus!!

GiveAsh said...

udin..so jawapan ko rama2 la..ok

Muna said...

Rama2 because kupu2 only have one colour only :) this type more than one colour. So, jawapan sy rama2. Yakin!!.. lepidoptera :) wee~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!