Wednesday, April 13, 2011

Kesan SEO kepada blog

Pertama tamanya aku ingin mengapresiasikan ucapkan terima kasih aku kepada readers yang menyinggahkan diri ke dalam blog picisan aku ni. walaupun blog yang tak seberapa nak best ni kan. terutamanya kepada silent reader even tak tinggalkan jejak..saya sangat menyayangi anda.. i lapiu..arghhhhhh!!! aku tenga merepek...!!

Ok sebenrnya aku nak cakap pasal Search Engine Optimization (SEO)... yang orang dok canang canangkan dalam merata rata blog tu. aku ni obviously blogger baru lagi..(sila jangan gelak) baru nak belajar nak merangkak.. dalam usaha merangkak tu aku perna terbaca pasal SEO..salah satu teknik jurus handalan untuk naikkan traffic blog..so aku buatla experimen dengan menatang SEO ni... kira menjadi la jugak tuk semalam.. ada significance different jugak la konon...  

Korang tahu kan semalam adalah hari Yuri Gagarin angkasawan pertama berada di angkasa lepas..kalau tak tahu sila baca enty aku cerita pasal Gagarin. enty ni aku post pada 6 April.11,  saja nak buat entry pasal sesuatu yang agak unik, sebab aku tahu benda ni orang akan search secara beramai ramai seminggu akan datang (12 April) .. walaupun entry ni tak la unik sangat bagi kebanyakan negara Eropah.. tapi entry ini berbahasa melayu dengan tajuk 'Yuri Gagarin: Manusia pertama ke ruang angkasa' key word dia memang senang nak jumpa taip je "Yuri Gagarin Angkasa...." kat google dah kat atas blog aku.
pembesaran sang yang sihat? sila picit pada gambar
Aku tahu jugak pasal Yuri Gagarin ni adalah issue global. maksudnya merata rata orang akan search. Tengok la gambar kat atas tu,..aku kopi daripada analitik nuffnang. Mereka mereka tu kebanyakan search pasal Yuri Gagarin,..dan ada dua tiga orang yang masuk dalam blog aku sebab nak beli kapal terbang dan macam biasa ada orang gila seks...grrrr..

Seingat aku pada hari hari biasa orang luar negara yang teperosok dalam blog Bunyi Kotak Kosong cuma dua tiga bijik je, jumlah visitor pun tak ramai macam hari ni.. hari ni agak meriah, tapi kejadah orang asing nak baca entry melayu..hahaha..so itulah dia yang mungkin diakatakan effect daripada jurus SEO itu.. ah!! jolok la aku jika aku silap..

Tapi ramai jugak blogger yang cakap teknik ni adalah teknik tipu..huhu..WALAUBAGAIMANAPUN tanya la dalam hati anda apa tujuan anda berbloger...nak dibaca kah, mencari duit kah, isi masa lapang kah atau di gitu gitukan sahaja kah, hehehe..kah!!...so, marilah kita berSEO semua..hahaha.. ok terima kasih kerana sudi membaca, jasamu dikenang.

21 comments:

adwafarahin said...

sye berblog kerana suka2 :)

bole kan jwpn nie? hahah

GiveAsh said...

haha kan nak berkarya la katakan..hehehe

tak tido lagi? pi tido cepat!!

Ayie said...

saye berblog sebab suka suka dan suka duit.. oyeah..?? duit, come to papa..!! hahaha

bunga said...

bunga suka menulis..haha

Jack said...

Nak try juga la jurus SEO ni..jurus berkembar SEO..haha..

Berblog untuk mencari duit kan bagus tu..sumber rezeki..haha

Shamsuddin Amin said...

saya berblog sebab nak popular...
boleh kha... haha
gila glamer kan... LoL...

Aku Dan Teksi said...

jurus seo,saya pun belum memahami sepenuhnya

GiveAsh said...

ayie sapa tak suka duit..hahaha
aku pun suka duit, tapi apa sngt la blh dpt drpd blog aku ni...hahaha

GiveAsh said...

bunga..sama la kita, aku pun suka menulis jgk hehehe..

GiveAsh said...

jack..kalau traffic tinggi untung la blh masyuk jugk kan..:)

GiveAsh said...

udin..nak popular sajoh ko kan..

GiveAsh said...

teksi..tambang puchong ke LCCT brapa..hehehe

jom try jurus SEO ni..superb beb..:)

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...

saya ada baca pasal yuri gagarin di yahoo! news tempohari..

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

CEKUDUNG BOY said...

aku berblog sbb stress!!!

CEKUDUNG BOY said...
This comment has been removed by the author.
khairul akmal azman said...

seo mmg penting..nak up kan trafik kan..so tajuk artikel kene tip top k..so senang nak search..

GiveAsh said...

blade..happy blogging o you to..:)

GiveAsh said...

cekudung..sama la kita...:)

GiveAsh said...

khairul..kan seo mmg penting untuk naikkan traffic..kalau saja saja nak berblog taknik seo tak ambik kisah sngt kott.:)

Sumijelly said...

hahaha.......jawpaan standard yanga akan di tempek di mana2 blog....

"tanya la dalam hati anda apa tujuan anda berbloger...nak dibaca kah, mencari duit kah, isi masa lapang kah atau di gitu gitukan sahaja kah"

sendiri mau ingatla..kalu dah ad aduit takkan la tak nak kasi naik lagi kan??kan? hahaha

Sumijelly.com

GiveAsh said...

kan..kak sumi sangat memahami..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!