Monday, April 18, 2011

Attacus Atlast: Kupu kupu terbesar di dunia

Ini adalah entry jawapan bagi solan dalam entry Pengetahuan Entomologi.. jawapan untuk soalan tersebut ialah KUPU-KUPU..hehehe...

Scientific Name: Attacus Atlast
Class: Insecta
Order: Lepidopter
Family: Saturniidae
Genus: Attacus
Attacus Atlast konsider sebagai kupu kupu terbesar di dunia dengan memiliki bukaan sayap boleh mencapai 1 kaki (30 cm) panjang, dan keluasan bukaan sayap sehingga 400 sintermiter persegi..digelar sebagai 'snake's head moth' bagi sesetengah negara di Asia..

Perbezaan di antara rama rama dan kupu kupu..Kadang kadang tu memang agak susah untuk membezakan diantara rama rama dan kupu kupu. rama rama selalunya memiliki warna yang menarik berbanding kupu kupu. rama rama juga memiliki sesungut yang berfilamen dan langsing sementara kupu kupu pulak lebih kepada bebulu. kupu kupu akan merentangkan sayapnya apabila berada dalam keadaan rehat manakala rama rama pula menutupkan sayapnya dalam keadaah tegak...kupu kupu aktif pada waktu malam sementara rama rama aktif pada waktu siang (cuba tengok gambar dalam entry aku hari tu)...sumber wiki

Btw, untuk pengetahuan korang rama rama paling besar di dunia ialah Queen Alexandra's Birdwing..lebih kurang sama saiz macam Atlas dan origin di Papua New Guinea..
Terima kasih kepada korang yang memberi respon:

Adwa - oh! adwa
Ayie - bila aku bosan..aku mula merepek
Kak Sumi - lagi sedap dari..
iszieylyanziy - lying to myself
Shamsuddin Amin - santan berlada
rakan rakan dalam facebook..

12 comments:

Sumijelly said...

"kupu kupu aktif pada waktu malam sementara rama rama aktif pada waktu sian"

ciss....... macam tu ker??

kene tahu gak ni..sok anak tanya tak reti jawap lak...hhahaha

Sumijelly.com

adwafarahin said...

hahah salah rupanye

terima kasih kerana mencuba...hahaha :)

GiveAsh said...

kak sumi..betul2 jgn mcm awan tu..haha

GiveAsh said...

adwa..sama sama..next time blh cuba lgi k..hehe

mykhalis said...

perghh..memang jaranng sungguh juma rama-rama sekarang..kupu2 banyakla..tapi suka tengok rama-rama kat bawah tue

GiveAsh said...

hehe tu la dia rama rama terbesar di dunia..

mama hani said...

ajaibnya....

GiveAsh said...

heran bin ajaib kan..hek hek

Shamsuddin Amin said...

aik... name ku pon ade...?

yeah...
akulah si kupu2 malam...LoL

GiveAsh said...

yai kupu kupu malam!!

Anonymous said...

hebat la aku ni perna tangkap atlas,, hahahahahahha

Syuxer said...

terima kasih akan penambahan info yang menarik neh..bapak besar kupu-kupu neh hehe..tapi tak berapa cantik sangat coraknya hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!